Menic napeti (MC34063)

Jirka zaloha@volny.cz
Sobota Září 10 17:33:19 CEST 2005

Vladimír Anděl napsal(a):
> no poradny - snad jednoduchy. Ne? Tenhle brouk mi opravdu neni sympaticky.
> Neda se frekvencne kompenzovat zesilovac - vlastne to ma jen komparator. Pri
> mensi sirce impulzu to vynechava periody a to podle zatizeni a i
> nepravidelne. Tim se mu snizuje kmitocet, tlumivka ma vetsi ztraty a leze z
> toho strasny sum. Je to opravdu jen pro nenarocne aplikace.

Ano, souhlasim. Popsana funkce je ale samotny princip cinnosti, ne
zavada. Na druhou stranu je ale MC34063 pohrichu jediny brouk pro menice
na nasem trhu, ktery je bezny, levny a zapojeni s nim je jednoduche.

Mimochodem - realizoval jsem s nim v posledni dobe nahradu 9V blokovych
baterii (vlastne v mem pripade akumulatoru) v meracich (viz priloha).
Menic je napajen jednim LiIon akumulatorem z mobilu Nokia 5110, ktery ma
u sebe i nabijeci elektroniku (odpojovac pri dosazeni 4,2V). To umoznuje
jednak rychlonabijeni jakymkoliv obycejnym zdrojem konstantniho proudu
cca 1A, jednak nabity aku vydrzi velmi dlouho bez provozu (minimalni
samovybijeni) a i vlastni provozni doba je vyrazne (nasobne) delsi.

Na druhou stranu pri pokusu o vyuziti v cca 50 az 100W step-down
aplikaci jsme prave z duvodu principu funkce s MC34063 neuspeli (velke
ztraty) a pokorne jsme se vratili k sice slozitejsimu, ale dobre
funkcnimu zapojeni s TL494.

--
Jirka