OT upornost uspornyh zarovek ( bylo Lampa s vrtuli )

RV vicek.radek@cpost.cz
Čtvrtek Září 8 13:47:14 CEST 2005

No myslim, ze jsem experimentoval docela dost, nebot mam doma akvaria a
teraria a svitim tam linearnima zarivkama (klasicke a UV), usporkama a
zarovkama.

Na kazdou pouzite svitidlo pri montazi napisu datum montaze takze pri vymene
mam prehled.

Linearni zarivky a usporky jedou kazdy den 10h v kuse a zarovky na pritapeni
se zapinaji dvakrat denne na 3h a 5h. V rampach je docela horko a vlhko.

Usporky kupuju zasadne ty nejlevnejsi vetsinou 20-23W v cenach 80-100Kc.
Zatim se mi nestalo, ze by mi  usporka odesla na menic. Trubice odesla pouze
jednou a to tak ze se vlakno elektrody uvolnilo a dotklo trubice a PROPALILO
do ni dirku. Usporky menim vetsinou za 2 spis 3 roky a to jen z duvodu
vystarnuti luminoforu a snizeni svitivosti. Tedy zivotnost u mne je cca
7000-10000 hodin coz neni spatne a kupovani nasobne drazsich vyrobku neni
opodstatnene.

Linearni trubice mi zatim zadna neodesla - napajim je prave menici z
vyrazenych usporek. Pouzivam trubice Narva 20W. Tipoval bych tech 15000
hodin.

Zarovky pouzivam zasadne bodovky v rozmezi 25-60W. Zjistil jsem ze z
konstrukcniho hlediska ma nejvetsi vliv na zivotnost nizka wataz a mala
patice E14. Tedy 25W zarovky E14 jsou tragedie (bez ohledu na znacku) menicl
jsem je zhruba po mesici tedy cca 250h (ale dokazali prasknout i po tydnu -
asi zalezi jak s nima mlati i pri preprave). Ted pouzivam vsude E27 a 60W v
provedeni SPOT a vydrzi tak 3 mesice. Coz je cca 750h. Jeste premyslim
zkusit dat pred ne termistor zda se zivotnost prodlouzi. Nicmene uz mne to
moc nebavi a asi zkusim nejake infra teleso - akorat zatin nevim kam na nej
aby bylo dostatecne male.

Jinak (v jadru) na zachode pouzivam zarovku 60W zivotnost tak rok. V
koupelne usporku 20W (ty vyrazene z teraria) a zarovku se stmivacem ktery ji
na dotek plynule najizdi. Zivotnost vice nez dostatecna nevyplati se
uvazovat o nicem jinym.

RadekCX