OT zemepis, vtipne prihody z natacania :-)

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Pondělí Září 5 18:59:48 CEST 2005

no u nas mame dve historky uplne overene:
- v LEPe po dlhsej odstavke koli udrzbe vzdy po nainjektovani castic
tieto vzdy po zhruba stvrt otacke zmyzli. Vsetci nad tym dumali, cim to
moze byt, nejaka nestabilita, zle nastavene magneticke polia, vsetko
preverili, ale zvazok sa vzdy po stvrt otacky zlikvidoval. Nakoniec
odstavili cely sektor, otvorili vakuovu komoru a nasli tam strcenu
plechovku od piva, ktoru tam nechal nejaky francuzsky robotnik robiaci
udrzbu na otvorenej masine.
- v SPS nainjektovali zvazok, urychlovali, urychlovali a zrazu pri
urcitej energii rup... zvazok sa stratil. Ok, stava sa, tak
nainjektovali znovu, urychlovali a pri tej istej energii rup a bolo.
Neviem ako dlho sa analyzovalo co sa tam moze diat a preco prave pri tej
energii a nie pri inej. Na nic nevedeli dojst az kym znova neotvorili
vakuovu komoru v sektore kde sa to stavalo a nasli tam zabudnuty kluc.
Vysvetlenie bolo potom velmi jednoduche, pri zvysovani energie pri
urychlovani sa zvysuje magneticke pole, aby sa castice udrzali na tej
istej trajektorii a nevyleteli von z vakovej komory. Pri urcitej hodnote
magnetickeho pola sa ten kluc jednoducho postavil a sprajcol cez komoru
a zlikvidoval zvazok ktory do neho narazil :-)
Aby sa toto neopakoval kolega - student z viedne - z nasej
vysokofrekvencnej skupiny vyvinul reflektometer, ktory dokaze merat
prekazky vo vakuovej komore (vseobecne hociake kovove potrubie) na
zaklade casovej reflektometrie. Nepamatam si presne parametre, ale
zadanie bolo aby dokazal detekovat prekazku velkosti zhruba maticky M4
na vzdialenost jedneho oktantu (lebo len tam sa da vstupit do vakuovej
komory) co je zhruba 3km.
Reflektometer funguje perfektne a zacali ho pouzivat aj na kontrolu
zvarov v potrubiach na distribuciu helia a podobne...