Vykon EI transformatoru

Petr Simek psimek@jcu.cz
Neděle Září 4 17:12:09 CEST 2005

On Sun, 4 Sep 2005, OK1UGA wrote:

> [...]
> 456W. Když počítám ztrátu na diodách usměrňovacího můstku 1,6V x 25A =
> 40W potřebuji výkon z trafa přibližně 496W. Celkem tedy potřebuji trafo
> o výkonu 500W. Výstupní napětí st. trafa by melo být 19+1,6/odmocnina ze
> 2 = 14,56V. Když počítám st. proud pro plný výkon 500W výjde 500/14,56 =
> 34,3 A. A na tento proud by podle mě mělo být dimenzováno trafo. Firma,
> u které jsem trafo objednával s mým výpočtem však nesouhlasí a tvrdí, že
>   při výkonu trafa 500W dostanu na stejnosměrném výstupu zdroje 19V jen
> cca 18A. To se ovšem zásadně liší od mého výpočtu. Jediný možný důvod,

Oni spis vychazeji z praktickych zkusenosti se svymi vyrobky. Vas vypocet
je hodne optimisticky co se tyce ubytku na diodach a dale pocitate ze
odebirate proud linearne. To ale neni pravda, proud tece jen v dobe kdy
je na trafu vetsi napeti nez na filtracnich kondech (+2*Ud), takze aby
prosel pozadovany vykon musi byt proud mnohem vetsi. Z toho plynou i vetsi
ubytky na odporu vinuti a diodach.

Navic z Vaseho vypoctu plyne ze vypocitane napeti 19V je spickove, ale
neuvazujete zadne zvlneni ktere tam bude.