jednosmerny motor

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Neděle Říjen 30 22:47:45 CET 2005

A jejej, tady nekdo nedaval ve skole pozor :-)
Motor se chova tak, ze nejvetsi vykon a nejvetsi ucinnost ma pri plnem
budicim proudu. Napeti kotvy je primo umerne otackam a budicimu proudu,
takze pri snizovani buzeni se zvedaji otacky. Kroutici moment je (priblizne)
umerny soucinu budiciho proudu a proudu kotvy.
Z toho vyplyva:
- Seriovy motor cim ma vetsi otacky, tim mu se pri danem napajecim napeti
prislusne protinapeti indukuje pri mensim budicim proudu. Tak se porad
rozbiha, klesa mu proud, tim se dal rozbiha a pokud je naprazdno a je to
nejaky vetsi motor, nakonec se rotor roztrhne.
Seriove motory se proto pouzivaji tam, kde je mekka charakteristika vyhodna.
Lokomotivy, aku voziky atd. Pri rozjezdu se proud musi omezit menicem nebo
odporem.
- U cize buzeneho motoru pri konstantnim budicim proudu se otacky reguluji
napetim kotvy, proud je zavisly na zatizeni motoru. Pokud je potreba dale
zvedat otacky - napeti kotvy uz vetsi nemame a motor to mechanicky vydrzi,
lze snizit buzeni. Za cenu toho, ze pri stejnem krouticim momentu vzroste
proud kotvy.
Protoze pro ten soustruh potrebujete konstantni otacky (nezavisle na
zatezi), mate 2 moznosti. bud pouzijete seriovy motor s cidlem otacek a
budete napajeni regulovat na konstantni otacky (otazka je jak ta regulace
bude kvalitni), nebo budici vinuti budete napajet konstantnim proudem a
budete ridit napeti kotvy. Tim z toho udelate cize buzeny motor s tim, ze
budici vinuti ma dost nevyhodny velky proud a male napeti.
Andel