[mechanika] Jaky prumer pruchozi diry pro sroub s metrickymzavitem (M3, M2, 5)?

RV vicek.radek@cpost.cz
Čtvrtek Říjen 27 09:52:50 CEST 2005

Skoda, ze jsem si to neprecetl vcera - zrovna jsem neco ve strojnickych tabulkach hledal.

Nicmene co si pamatuji tak zavit M3 ma vrcholy zavitu mensi nez 3mm. To o kolik je dano
technologii vyroby - v norme mate samozrejme tolerancni pole jake musi zavit M3 splnovat.
Valcovane srouby jsou vetsinou presnejsi, ale narocnejsi na nastaveni masiny, ktera ten
zavit valcuje (bezne jsou videt srouby co jsou nedovalcovane a nebo naopak maji vrcholy
zavitu moc vytazene).

Stejne tak je norma pro diru. Tzn. nemuzete porovnavat dve normy mezi sebou. Dira by mela
zajistit, aby tam vlezl kazdy sroub, ktery odpovida norme M3. Pokud mate srouby se
zarucenym rozmerem tak muzete klidne vrtat mensi.

Co se tyka vrtani pruchozi diry pro sroub M3 tak samozrejme jsou nejaka doporuceni tedy
treba tech 3.2mm, ale u strojariny neni nic zavazne (pokud si pro vyrobu zvolite jine
tolerance - normy nic vam nebrani) - pokud ponesete vykres nejakemu remeslnikovi musite
mit stejne vsude koty a u nich tolerance jak do plusu tak do minusu. Malokdo prinese
vykres a chce neco udelat to tam ma a pritom to pri vyrobe dilu strasne setri cas. Zadne
nastroje nejsou dokonale a pokud vezmete vrtak 3.2mm nikdy to nebude presne 3.2. Pokud
tedy nekomu neco zadavate muzete kotovat treba diru prumer 3.2+0.0-0.1mm tim je dotycnemu
jasne, ze ta dira nesmi byt vetsi nez 3.2 a ma toleranci dolu 0.1mm. Vetsinou kdo dela se
svym cajkem tak uz vi jakou diru mu ten vrtak vrta skutenou diru. Proto remslnici neradi
pujcujou cajk.

Jinak sorry za prednasku.

RadekCX