OT: Kam sa hrabe Ludolf...

Vymětal Tomáš vymetalt@gmail.com
Pondělí Říjen 24 17:36:33 CEST 2005

Jan Waclawek napsal(a):

>http://www.nadhajsky.szm.sk/
>
>wek

A co moje školní práce ? ;)

Já si toto číslo pamatuji a budu pamatovat jako 3,1415926535898. Toto
číslo je však nekonečné. Pro obyčejné matematické operace se používají
obvykle jen první čtyři desetinná čísla. Jediným výsledkem však bylo
vždy jen: * *

*4 / 3 . p = 4,1888
*

Posléze jsem došel k výsledku, že: * *

*p = 22 / 7 = 3,142857143*

což je celkem dost blízko k opravdovému p . Dále jsem nalezl několik
zlomkových čísel, které vyjadřovaly p na minimálně čtyři desetinná
čísla. Tyto zlomky šly řádově do stovek tisíc, takže celkem
nepoužitelné. Na střední škole jsem se věnoval spíše goniometrickému
rozložení p , které se mi nakonec podařilo. Rovnice vypadá cirka takto: * *

*p = x . sin ( 180 / x ) *

přičemž za x, by se mělo dosadit, co nevyšší číslo. Pro naprosto správné
p , byste museli zadat nekonečno. Tato rovnice se stala oporou mé další
práce. Další tři ročníky střední školy jsem se účastnil matematických
olympiád, nejúspěšněji v prvním ročníku. Umístil jsem se na pátém místě.
Ve druhém ročníku jsem totálně zmrvil jeden geometrickej příklad, takže
šance na umístění se vypařila. Ve třetím ročníku měla naše škola jakési
organizační problémy, tedy přihláška nedošla komisi ve stanovené době.
Vlastně tam nepřišla vůbec. Tohle jsme ale zjistili až v místě konání
soutěže. Nechali nás sice řešit příklady, ale jelikož náš devítičlenný
tým neměl šanci na umístění, nikdo se nepřetrhával. Již v prvním ročníku
byly geometrické příklady, typu objemy aj. Dost dobře si to nepamatuju.
Totiž šlo o to, vypočítat objem několik šestiúhelných kuželů a hranolů.
Celkové mezivýpočty zabíraly i několik desítek minut. Z tohoto důvodu
jsem své další bádání zaměřil na urychlení výpočtu pravidelných
n-úhelníků. Nejdřív jsem rozpracoval několik rovnic pro 5, 6, 7 a 8
úhelníky. Např. Pro pravidelný šestiúhelník bude rovnice vypadat asi
takto: * *

*S = 2,6 . r ^ 2 *

přičemž r je poloměr kružnice opsané šestiúhelníku, tedy je to délka
každé strany. Číslo 2,6 není zcela přesné, správně je to asi 2,5980.
Problém s byl především v tom, že se může objevit příklad s pravidelným
n-úhelníkem, pro který nebudu mít danou rovnici vypočítanou. Navíc počet
těchto rovnic se neustále zvyšoval, takže jsem musel přijít na něco
jednoduššího. Koncem druhého ročníku se mi podařilo vyjádřit p, které
posloužilo jako základ ke všem dalším výpočtům. Další rovnicí, kterou se
mi podařilo objevit je: * *

*S = x . r ^ 2 . sin ( 180 / x ) . cos ( 180 / x ) *

kde r, je poloměr opsané kružnice a x, počet úhlů daného n-úhelníku. Jde
vlastně o vyjádření n-úhelníku jako kruhu, kde mírně pozměníme p, které
vlastně vyjadřuje vztah mezi kruhem a pravidelným n-úhelníkem. Další
rovnicí je: * *

*o = 2 . x . r . sin ( 180 / x ) *

která má stejné parametry jako předchozí rovnice, jen jde o vyjádření
obvodu. Jenže ne vždy známe r (poloměr) kružnice opsané. V několika málo
případech jsem narazil na příklady, které měly jako vstupní hodnotu
poloměr kružnice vepsané. Výpočet obsahu a obvodu takovýchto
pravidelných n-úhelníků je ještě o něco těžší než u kružnice opsané. U
mého goniometrického vyjádření je však řešení překvapivě jednoduché: * *

*S = x . r ^ 2 . tg ( 180 / x ) *

Tato rovnice, jak již bylo řečeno, vyjadřuje obsah pravidelného
n-úhelníku, pokud známe poloměr jeho vepsané kružnice. Poslední rovnicí
je: * *

*o= 2 . r . x . tg ( 180 / x ) *

která vyjadřuje za stejných podmínek obvod n-úhelníku. Doufám, že vám
tyto poznatky k něčemu pomohou.

T.V.