Elektroodpad

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Říjen 20 18:52:14 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 20.10.2005:

> (2) Výrobca elektrozariadení je povinný zabezpečiť na vlastné
> náklady kolektívne nakladanie s elektrood- padom, ktorý pochádza z
> elektrozariadenia uvedeného na trh pred 13. augustom 2005 (ďalej len
> „historický elektroodpad“)z domácností,odovzdaného za predchá-
> dzajúci kalendárny rok, podľa podielu výrobcov elek- trozariadení na
> trhu, ktorý určí ministertvo pre každú kategóriu elektrozariadení v
> kalendárnom roku na zá- klade hlásení podľa § 54b ods. 1 písm. p).

No prave to je takova silenost. Oni vymysleli, ze se plati za
historicky elektroodpad, tj. za ten, co uz tady je. A vymysleli to
tak, ze podle toho, kolik ceho uvedes na trh, oni stanovi urcitou
castku za kilo nebo kus, ktera odpovida tomu historickemu
elektroodpadu.

To je to, o cem jsem psal Danielovi. Za prve nektere tyto spolecnosti
chteji administracni poplatek, to je proste poplatek na jejich
sekretarku a vedeni apod. Jine si to berou nejakym procentem z
celkoveho obratu. Ale hlavne potom to v praxi vypada tak, ze existuji
sazebniky (schvalene ministerstvem), kde je napriklad napsano, ze
treba za LCD monitor uvedeny na trh odvedes te spolecnosti 33 Kc bez
DPH. Z toho je 27 Kc na historicky elektroodpad a 6 Kc prispevek do
garancniho fondu. Takze koncovy zakaznik zaplati 27 Kc za likvidaci
stareho bordelu a 6 Kc nekam do budoucna.

Me ani tak nejde o tech par korun. Treba za nejake male zarizeni,
treba malou krabicku pripojenou k pocitaci, se jedna o smesne 2 Kc, z
cehoz je 1,50 na historicky elektroodpad a 0,50 do garancniho fondu.
To je samozrejme celkem v pohode. Horsi to uz vsak je s tim, ze kvuli
par vyrobkum musis zivit spolecnost, kdyz si rekne o administracni
poplatek 2 tisice Kc rocne, tj. kazdy rok jim davas 2 litry stejne
jako jim je dava treba tovarna na sici stroje nebo obrovsky dovozce ci
vyrobce pocitacu.

Vsimni si, ze tyhle zakony jsou staveny schvalne tak, aby bylo temer
nemozne a nebo nevyhodne delat to bez podobnych hromadnych organizaci.
Jiste nemusim rikat proc tomu tak je. Ja to znam uz napriklad ze
zakona o obalech. Ten jiste mate take. Tam jde o to, ze kdyz uvedes na
trh jakykoliv obal, musis zajistit jeho zpetny odber. Obal to je treba
plexi krabicka na CD nebo papirova posetka na CD nebo krabice, ve
ktere posles balik, folie, do ktere zabalis kus salamu apod. Ty to
koupis sice na trhu, ale to jeste obal neni, teprve ty z nej obal
udelas. No a bud muzes zajistit, ze zadarmo ti obal vrati nebo musis
do organizace. A mimochodem kdybys to presto chtel zajistovat sam, tak
rocni poplatek ministerstvu je vyssi nez rocni poplatek te organizaci.
No a jinak to znamena, ze napriklad ja vyprodukuji za ctvrtleti radove
kilogramy obalu. Takze platim treba 25 Kc ctvrtletne. Jenze kvuli
takove pakarne musim jako dement sledovat vsechny obaly pohybujici se
mi po firme a lezouci z firmy ven. A delat ctvrtletne sestavy. Dobre,
to by jeste nebylo tak strasne, jako takova demence, ze musim sledovat
i ty predplacene obaly, tj. obaly, za ktere uz zaplatil distributor.
To se dela vazne super snadno, kdyz dostanes skatuli se softwarem a
nevis, kolik je tam papiru a kolik PE a nemuzes ji rozdelat a
distributor ti rekne, ze to take nevi :-) Ale hlavne je to uplne na
nic, to uz za to distributor zaplatil (on to udelal treba odhadem). No
a k tem 25 Kc ctvrtletne pak platim rocne asi 1800 nebo tak nejak, to
je take administracni poplatek. Chapu to, ze s tim je prace i pro tu
firmu. Ale kdyby nekdo rozumny prisel s tim, ze kdyz nekdo ma rocne
pod nejake mnozstvi (ono se o tom porad jen keca a skutek utek'), tak
ze by zaplatil rocne treba pet stovek nebo tisicovku, ale nemusel by
vest zadne evidence a delat statistiky... to by bylo...

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz