výbojka - spěchá... :-(

POST - Nuslj1 nuslj1@post.cz
Středa Říjen 19 01:32:08 CEST 2005

Zdravím konferenci.

Postavil jsem narychlo minulý týden stroboskop na páteční oslavu narozenin.
Doteď vše fungovalo tak jak mělo (i předtím v přípravku)

K zapalování výbojky používám toto schéma
http://projekt.cvut.org/obrazky2/vybojka.gif

Bohužel po několika dnech provozu stroboskop přestal fungovat, neboť
optotriak po prvním sepnutí se již nerozepne a na R2, kde má být po nabití
C1 cca 190 V se udržuje 1,45 V. Jakmile stroboskop odpojím od sítě,
optotriak se rozpojí až při poklesu napětí na 1,3 V.  (Optotriak jsem měnil)

Dle mého názoru, se triak drží sepnutý proudem tekoucím přes R3. Konektor J3
mám připojený na napětí na výbojce +660 V (tedy zde D1 není potřeba)  a
odpory jsou R3=680k , R2=300k

Prosím poraďte jak toto opravit s co nejmenším zásahem na plošném spoji.  (a
jak je možné, že to doteď fungovalo?)

Děkuji za pomoc.

Jaroslav Nušl

(pz: K přechodu z nezávislých 230Vst na napájení spojené s výbojkou jsem
přešel, protože napětí 660V nemá společnou zem a zapalování výbojky by vůči
výbojce plavalo (ale asi v rozsahu <300 V a zapalovací napětí je 4kV, zřejmě
by to nemnělo výrazný vliv)

Při napájení z 230V se občas stalo, že původní výbojka nezavýbojkovala. )