Svitilna

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Středa Říjen 12 13:31:29 CEST 2005

Profi sítilny vesměs používají HID ("xenony") od Welch Allyn
www.walamp.com, výkony 10 - 25 W, s regulací vyzařovacího úhlu. Starší
kvalitní svítilny, případně nové levnější typy mají 35 nebo 50 W
halogeny s vyzařovacím úhlem 10 stupňů. Halogenové žárovky na 12 V i s
parabolu se koupí v nejbližším elektru, mají teď všemožné energy
saving modely apod. Pozor na těch 10 stupňů, lidi většinou kupují 30
stupňů, což je pod vodou nepoužitelné.

Svítilna musí vydržet aspoň 100 m (projektová destrukční hloubka 150),
jinak půjde o napomáhání k sebevraždě :-)

Trubky se dělají z PE trubek pro rozvod zemního plynu, víčka z Delrinu
(to se týká svítilen s oddělenými bateriemi) nebo z duralu (ideální je
malá hliníková tlaková lahev, používaly se v nemocnicích, dnes jim končí
životnost a vyřazují se), to v případě, že jde o svítilnu integrovano
(nedoporučuji). Bez soustruhu se do toho nepouštějte.

Luxeony se zatím dávají jen do záložních svítilen, nemají takovou
účinnost, zato dlouho vydrží (se zárukou déle než zásoba vzduchu). Ale
už se těším, až někdo vynalezne LED účinnější než HID, pak nastane ráj
na zemi.

O-kroužky prakticky libovolných rozměrů se dají sehnat zcela běžně,
Rubena www.rubena.cz nebo Riha www.economos.com.

Ještě si připravte k vyřešení: vypínač (v případě odděleného kanystru
s baterkami se preferuje na kanystru), obvykle jazýčkový kontak + FET,
vodotěsný konektor (pro případ dodávek pro US NAVY SEALS musí být
připojitelný pod vodou (slanou)), průchodku (IP 68 z normálního
elektromateriálu není IP 68), ochranu duralu proti korozi ve slané
vodě.

Aleš Procháska