RE: [MECH] SLS prototyping - zkušenosti ?

Vojtěch Bubník bubnikv@seznam.cz
Neděle Listopad 27 23:04:50 CET 2005

Teď se okolo technologie SLA - stereolitografie motám. Používá se pro výrobu naslouchátek, která se vejdou do ucha. Není to tak snadné. Laserem se kreslí model po vrstvičkách do kapaliny, která v místech ohřátí stvrdne. Model musí na něčem stát, takže je třeba doplnit model o příhradovou konstrukci, která se z toho potom odláme. Přesnost ve vrstvičce je slušná, mezi vrstvičkami bídná. Je problém vyrobit detaily uvnitř dutého tělesa, protože tam se dá těžko dodělat pomocná příhradová konstrukce.

Zajímavou alternativou k SLA osazeném laserem je zařízení používající obrazovku. Je to horká novinka, zařízení je řádově levnější než SLA. U SLA procesu se model do kapaliny s každou vrstvičkou ponořuje. U zařízení s obrazovkou to nelze, takže model roste "nahoru", každá vrstvička se nechá nejdříve ztuhnout, pak se odlomí a zase zpátky ponoří do kapaliny, která se nalije na obrazovku. To odlomení klade další požadavky na kvalitu pomocné příhradové konstrukce.

Viděl jsem to v provozu, ale sám jsem stroj neobsluhoval, takže o moc přesnější informace ze mě nedostanete :-)

Vojtěch Bubník