[MECH] Gola pecky s nestandardnim ctyrhranem

Pavel_t pavel_t@centrum.cz
Neděle Listopad 20 13:23:09 CET 2005

> Ne, opravdu 8x8mm. Na viku plechove krabice je vylisovan napis "Gola",
> takze asi nejaky original (kdo to vlastne delal?)... Puvod bych tipoval
> tak mozna do 60. let minuleho stoleti.

Tak jsem se konecne dostal k tomu abych se zeptal otce jestli o tom neco
nevi. Bohuzel nic konretniho. On sice predvalecne obdobi nepamatuje
(narodil se za valky) ale pamatuje naradi z te doby se kterym se jeste
dlouho pote setkaval a dokonce nejake vyrazene klice mame doma. Tehdy
meli firmy typu Skoda, CDK apod. sve vlastni normy i na naradi, toto se
zmenilo az s okupaci a jak je pro Nemce priznacne standartizaci provedli
dukladne. Ono jim totiz ani nic jineho nezbyvalo kdyz tyto firmy meli
vyrabet pro Risi. Co si pamatuje tak dalsi prechody v naradi prisly
nekdy koncem 60tych let, od te doby se zrejme pouziva na golu 1/2" a
1/4". V 80tych letech dostali naradi (pneumaticke nastroje na utahovani)
z USA nebo Anglie (nevi jak to tehdy bylo ale fungl novy vercajk to
nebyl), kde bylo temer vse palcove. Pro pouzivani nasich nastavcu si
museli v naradovne vyfrezovat redukce a ty pak upravit na patricne
pevnostni vlastnosti. S redukcemi nebyl problem co se tyce zivotnosti.

Mozna, ze ta Vase 8x8 gola pochazi od nasich (ne)pratel ze SSSR, pokud
vim tak palcove miry jim moc nerikali.

Zkusil jsem take stare (1961) strojnicke tabulky ale krome toho, ze
ctyrhran 8x8 je schvalen a popsan jako nastrojovy jsem tam vice nenasel.
Ovsem stejne tak jsou popsany i dalsi ctyrhrany a da se s nima setkat
treba na stopkach zavitniku. Nejsou tam ale popsany zadne, ktere by
odpovidaly palcovym rozmerum.

Na tema Gola Wikipedia neda relevantni vysledek a Google apod. jste
nejspise zkousel sam. Ja osobne nic nevim a otec si take nevzpomina, pro
nej to proste vzdy byla gola at to bylo od Tony ci nekoho jineho.

Osobne bych Vam doporucil navstivit nejakou nastrojarnu, nechat si
vyrobit prechod na 1/2" a i na 1/4" a dokoupit si nastavce pro tyto
rozmery (mozna to nekdo dokonce vyrabi...). Toto bude asi i vyhodnejsi
pokud budete dokupovat Torx apod. nastavce (tyto nastavce si bezne
dokupuji v 1/2" od Tony protoze je cim dal casteji potrebuji). Pokud jde
o tip na nastrojarnu tak Vam nepomohu, to co jsem popsal je tak pred
20ti lety v Avii v Letnanech, nastrojarna tam sice zustala i pri otcove
odchodu do duchodu v roce 2000 ale kdo vi jak je to dnes...

Pavel