OT: MP3, kolik hudby se vejde

RV vicek.radek@cpost.cz
Středa Listopad 16 07:49:57 CET 2005

Nenapisu Vam nic k OGG (muziku posloucham jen doma a tam neni duvod ke
kompresi), ale spis k tem zesilovacum a poslouchani.

Take me dojimaji skvostne navody na "mrazeni CDcek a zacmaravani zelenym
fixem", ale nektere veci si lze snadno vyzkouset. Pred tremi lety jsem
se prestehoval ze stareho baraku do panelaku a tim padem skoncilo
poslouchani na moje delane 120l bedny - sloupovky podle navodu od
Visatonu. Bedny jsme staveli s kamaradem oba najednou, ale on jiny typ s
o neco vetsim objemem. Ani jeden jsme nepocitali s nejakym objektivnim
merenim (jen se udelalo na zkousku mereni zda se to nekde vyrazneji
nepropada - kvuli doladeni vyhybky) a kazdej si ve finale doladil bedny
(zatlumeni a basreflex) podle svejch usi a tak jak je mu poslech
prijemny. Je zajimave, ze kazdemu z nas to hraje uplne jinak
(poslouchame stejnou hudbu takze skladby mame naposlouchane) a vzajemne
se nam poslech nelibi na tech co nejsou nase. :-) On preferuje ostre
vysky a tvrde basy a ja naopak mam radeji muziku kulatejsi - pritom
zarizeni predtim mame temer identicke (cca 13let stare CDcko od Yamahy
CD-460 a k tomu on zesilovac a ja receiver od stejne firmy - zapojenim
zesilovace je ale temer stejne). Tim chci jen rict, ze posuzovani toho
jak to hraje je silene subjektivni dojem a je asi zbytecne spekulovat co
je lepsi zda to co je vam prijemne nebo to co je opravdu technicky kvalitni.
Po prestehovani do panelaku jsem poslouchani vyresil sluchatkama AKG 240
- musim rict (ac jsem sluchatka nikdy nechtel), ze jsem objevil v tech
leta poslouchanych skladbach to co jsem na bednach nikdy neslysel. Kdyz
jsem je sel vybirat (k svagrovi co prodava v krame pro zvukare) tak jsem
mu rekl ze nejsem blazen a za sluchatka nedam 4kKc. Postupne jsem prosel
v krame sluchatka od cca 500Kc az po asi 7kKc a ty AKG 240 mne uchvatily
natolik, ze jsem je mel za tejden doma. Pak jsem zacal zjistovat co mi
doma jak hraje. Sluchatkovej vystup z receiveru je tragicky, naproti
tomu vystup primo z CDcka je velmi dobry az necekane na to ze tam je
integrovany zesilovac pro oba kanaly.
Pak jsem zkusil postavit jednoduchy  zesilovac ve tride AB s diskretnim
koncem a jako budic OZ. Zkousel jsem ruzne OZ a poslouchal zda jsou
pozorovatelne rozdily. Musim rict, ze jednoznacne slysim, ze to hraje
jinak s ruznym typem OZ - muze si kdochce co chce povidat (vsechny OZ
mely kmit. rozsah nasobne vys nez audio) proste to slysim. Diky tomu
jsem se nakonec rozhodl postavit tohle
http://www.pha.inecnet.cz/macura/buffer.html osazene OPA627. Nemam sice
propojeni koaxialem a na nem zakoncovaky, ale jednoznacne tohle hraje
nejlip co jsem kde zkousel.

RadekCX