faze x zem x nulak

Ondrej Pribula o.pribula@sh.cvut.cz
Středa Květen 25 07:44:22 CEST 2005

Ano, je to v podstate tak. Prenesene do praxe, na napajanie toho MCU, s
ktorym chcete zacat pracovat potrebujete napatie pravdepodobne +5V, co
znamena, ze na pine Vcc musi byt napatie o 5V vyssie ako na svorke GND.
Takto to znie uzastne komplikovane a vyzera to tako veda, ale vo vacsine
pripadov mate v zapojeni len jednu zem a vsetko ostatne je vztiahnute k nej.
Este ma napadlo, ze niekedy sa zem znaci aj ako 0V (nula voltov, je to
pochopitelne z toho co som pisal pred tym, potencialovy rozdiel jednej a tej
istej hladiny je nula).
Pokial si prehliadnete niekolko jednoduchych schem, tak urcite hned
pochopite ako to je. Pravdepodobne vsak mate k dispozicii zdroj standardnych
+12V, teda +5V je nutne dajakym "znizovacom" z tohoto napatia vyrobit (opat
vsetko proti spolocnej zemi). Na to sluzia tzv. stabilizatory napatia. Ich
najdvolezitejsou vlastnostou je "ako sa meni vystupne napatie v zavislosti
od zatazenia", teda, ci je stabilne alebo nie. Urcite casom pridete na to,
ze pre Vas je najjednoduchsie pouzivat tzv. monoliticke stabilizatory rady
7805 a podobne. Ale myslim, ze to velmi rychlo pochopite, ked sa pozriete do
existujucich konstrukcii, pripade s problemamy napajania Vam v konferencii
isto budeme schopni poradit.
Verim, ze som Vas nepoplietol viac ako pred tym. Vzdy je lepsie opytat sa na
hlupu otazku, ako urobit hlupu chybu.

S pozdravom... Ondrej Pribula