nabijeni PB accu

Jirka zaloha@volny.cz
Pátek Květen 20 14:32:43 CEST 2005

Martin Záruba napsal(a):
> Abych nevymyslel vymyslene, byl to AT zdroj? Me se tu jeden funkcni vali,
> tak bych jej tak zkusil take pouzit. Co vse bylo treba upravit?

Ano, byl to 200W AT zdroj (s TL494). Nevzpominam si zcela presne na
upravu, ale princip byl priblizne tento:

1) prepojeni vsech napetovych zpetnych vazeb pouze na +12V vetev (tedy
lepe receno ponechani jedne a nahrazeni pevneho delice potenciometrem s
vymezovacimi odpory - napeti jde rozumne regulovat dejme tomu v rozmezi
10 - 15V)

2) zarazeni snimaciho odporu proudu do zemniho vyvodu vystupu zdroje

3) pouziti druheho zesilovace/komparatoru v TL494 jako zesilovace napeti
z onoho snimaciho odporu (do druheho vstupu vydelene a potenciometrem
regulovane napeti z reference) - tak se realizuje omezeni/regulace proudu.

4) pripadna uprava zpetnovazebnich korekci s ohledem na stabilitu v
ruznych rezimech (tim take odpovidam na otazku tykajici se ev. kmitani).

Podotykam, ze kazdy zdroj je zapojen svym zpusobem a ma urcite parametry
  kritickych dilu (zde specialne trafo/akumulacni
tlumivka/diody/transistory/elyty), cili nikde neni receno, ze uprava
bude bez problemu a presne tak, jak jsem napsal. Ja jsem pouzil nejaky
prastary kus ("schodovita" krabice, ne jednoduchy kvadr) jeste z doby,
kdy pocitace skutecne byly poctivy hardware a i zdroje se delaly poradne
a byly dostatecne dimenzovane. Tenhle upraveny mi v dilne bezi x let a
pouzivam ho na spoustu veci... Diky velikosti stoji stabilne na stole a
slo na nej jeste umistit ruckove meridlo proudu a ovladaci prvky U, I a
prepinac napeti z regulovaneho na fixni (prave pro nabijeni Pb aku).

Kazdopadne se na upravu nejlepe hodi ona klasicka dvojcinna propustna
koncepce s TL494. Dnes takovy zdroj sezenete zdarma a mozna vam jeste
zaplati, ze si ho vezmete (globalizacne netusi, co to je za poklad).
Zarizeni je skoro "na veky", protoze tam nic neodchazi, a kdyby, tak je
to snadno opravitelne.

--
Jirka