Rizeni otacek obehoveho cerpadla

Martin Záruba swz@volny.cz
Úterý Květen 17 09:14:57 CEST 2005

Moje zatim posledni predstava vypada takto:
Chci pouzit TC. Protoze investice do vrtu mi pripada dost podstatna a
vyzaduje povoleni, chci TC vzduch-voda, i kdyz nejvetsi vykon dodava v
letnich mesicich, kdy jej ale chci vyuzit pro ohrev vody v bazenu.
Chci pouzit vyrobek Lennox typ HP 40-048 s temito parametry:
Teplota Vykon
18 st    14.3 kW
 7 st     11.3 kW
-4 st      8.3 kW
-15 st    5.7 kW
TC ma rozmery cca 80x80x110 cm, je pomerne tiche a stoji (bez vymeniku
uvnitr budovy) 83 794 Kc. Elektrokotel bude mit maximalni vykon 14 kW, takze
pri -15 st mam celkem 19.7 kW vykonu.
Predstavuji si, ze to bude fungovat takto:
Po zapnuti nizkeho tarifu se zapne TC a obehove cerpadlo elektrokotle ma
regulovane otacky tak, aby na vystupu vymeniku TC byla teplota 50 st. Voda v
horni tretine (200 l) nadoby se zahriva, a vyvodem v horni tretine nadoby
jde pres trojcestny ventil do podlahoveno topeni. Tento ventil zajistuje,
aby do podlahoveho topeni sla voda max. 35 st. Tento rezim trva tak dlouho,
dokud teplota na cidle umistenem nad prepazkou v horni tretine, ktera z
vetsiny prehrazuje nadobu (aby se voda prilis nemichala) dosahne 50 st.
Pokud na cidle umistenem cca 20 cm ode dna nadoby (spodni cast ma 400l)
dosahne teplota 30 st a voda v bazenu neni dost tepla, zapne se obehove
cerpadlo bazenu. Jakmile teplota vody, vracejici se do vymeniku TC presahne
35 st a soucane teplota horniho cidla v nadobe presahuje 50 st., TC se
vypne. Pokud 5 minut po zapnuti TC nedosahne teplota na vystupu vymeniku 50
st nebo pokud ani po 2 hodinach provozu nedosahne teplota v dolni casti
nadrze 30 st, zapne se elektrokotel a blokuje se obehove cerpadlo bazenu.
Pri 30 st se elektrokotel vypne, ale teprve pri 35 st se muze zapnout
obehove cerpadlo bazenu.
Vratna voda do vymeniku TC tak ma max 35 st nebo je chladnejsi. To by dle me
melo zajistit rozumny rezim cinnosti TC.

Z investicniho hlediska vyjde dle meho nazoru cele zarizeni asi o 30 000 Kc
draz, nez kvalitni kondenzacni plynovy kotel s pripojkou plynu, event.
kominem, ale provoz prijde cca na polovinu, vzhledem k potrebe ohrevu vody
pro bazen v dobe, kdy COP tepelneho cerpadla bude pomerne vysoky, mozna i na
mene. Navratnost investice by tak mohla byt maximalne 2 roky. I v pripade
pujcky, by uroky byly mnohem nizsi, nez uspora energie.

Martin Zaruba

P.S. mohu prosim pozadat o nazory/rozcupovani me myslenky?