Domaci automatizace

Pavel Novotný novotny.pp@atlas.cz
Čtvrtek Květen 12 21:27:38 CEST 2005

Tak se nam to pekne rozjelo a mate tu spor o centralizovany a
decentralizovany system + pochybnosti o zdravem rozumu a smysu toho vseho.

Dve filozoficke myslenky na uvod.
- Decentralizovane systemy jsou obecne lepsi, umela inteligence je sen, ale
splachovaci zachod je doposud to nejlepsi co lidstvo vymyslelo.
- Krome jidla a sexu je vse zbytne, uspesnejsi je nespokojene spolecenstvi
neb to spokojene degeneruje.
-

Co to zkusit z opacneho smeru tj. zamyslet se nad  ucelem a prinosy domaci
automatizace:

- uspory v oblasti instalacnich nakladu asi nelze primarne ocekavat, i kdyz
pri cenach nekterych ekvitermnich regulatoru kotlu je nelze vyloucit
- uspory v oblasti provoznich nakladu
- vyssi komfort uzivani takoveho domu
- dela nam to dobre a lepeni modulu lodi ve flasce nas nebavi

Co by meli umet jednotlive rizene casti domu:

1. Svetla
- casove rizeni , vstavam v pet, mam v CMS nastaveneho budika on me vzbudi a
rosviti v loznici, .. ; je to mile, da se bez toho zit, ja to nevyuziji
vstavam az kdyz je svetlo :-)
- rizeni v zavislosti na pritomnosti osob, chodba (satna,sklep, ...) je tma
a nastane pohyb na schodisti, otevrou se dvere do sklepa system rozsviti a
nejaky casovy interval po poslednim  pohybu snizi intenzitu osvetleni a
pokud se nic nehne tak zhasne. Velmi ucelne, muze prinaset uspory a setri to
cas nutny na satrani po vypinaci nebo nahrzuje 3 ruku kdyz neco nesete.
- "pomale" rozsveceni klasickych zarovek setri vlako.  Uspora na nakup
novych zarovek
- regulace klasickych zarovek je prijemna a prinasi financni uspory
- moznost ovladat svetla mobilem, dlkacem od cehokoliv neni k zahozeni
- speel timer u svetel muze setrit naklady, je vecer, u deti se sviti a x
minut nebyl zadny pohyb dite asi usnulo, stlumim svetla a nasledne zhasnout.
- kontrola zapomenutych svetel v prazdnem dome , muze setrit energie ,
vcetne benzinu, koho jeste draha polovicka nedonutila couvat z5 k domu :-]
- simulace pritomnosti v dome sice nedojme profi lupice, ale na spoluobcany,
kteri vyuzivaji sveho prirozeneho nocniho maskovani k nekalym rejdum by
mohla stacit a za vetsinou vloupani jsou oni
- logovani prinasi prehled o nakladech na osvetleni a vyuziti jednotlivych
zdroju, kdo vi co z toho lze odvodit a dovodit :-)

2. Vytapeni , TUV
- vytapeni je nejvetsi zrout energie a proto muze kvalitni regulace v teto
oblasti prinest nejvetsi uspory. Na druhou stranu vse silne zalezi na
zpusobu vytapeni a na rychlosti reakce vytapeci soustavy
- oproti klasickym profi regulatorum vidim nasledujici nadhodnotu
- snadnejsi udrzovani aktualniho rozvrhu jednotlivych clenu rodiny a tim
vazbu na casy temperovani jednotlivych nistnosti
- vlezu do koupelny, lze predpokladat, ze budu poustet vodu a tak sepne
obehove ceradlo a ja nemusim odpoustet vychladlou TUV nebo mi toto cerpadlo
nebezi porad ci zbytecne cyklicky
- dum je prazdny , lze automaticky prejit na nizsi stupen temperovani
- neocekavane se vracime z hor tak 10 km od domova posleme mailik a  domecek
zatopi
- prijela tchyne , nic snazsiho , kotel ma fatal error a prece drahou
maminku nebudeme trapit mrazem :-)
- venku je extremni mraz, vsichni spi, tak systém zatahne rolety aby usetril
nejaky ten kJoul tepla.
- logovani vyhodnocovani

3. Zalevani
- nedavno jsem u souseda videl v cinnosti jeho zavlazovaci systém a pritom
lilo tak, ze i ja pridal do kroku a to mi dest vubec nevadi :

Ostatní priste musim vyrazit pro zcena manualne a ne prislis dobre
ovladatelnou pritelkyni.

P.S. Pokud mate dalsí smysluplne zpusoby vyuziti domaci automatizace jak
prosim, mozna kdyz budeme vedet k cemu to je dobre tak snadneji najdeme
zpusob jak to realizovat :-). Obecne nejvetsim problemem je human interface,
kdyz system nevi co uzivatel chce nebo co bude delat tezko mu muze pomahat.