Domaci automatizace

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Středa Květen 11 10:43:52 CEST 2005

>Tim, ze vyradite rodinu PIC, ale i AVR, eZ8 a dalsi se vystavujete znacnemu
nebezpeci, ze mnoho lidi od toho da ruce pryc:((((.
>Naopak by se melo postupovat naproasto opacne.

Kohokoliv vyrazovat nebylo mim umyslem, otevrenost standartu musi byt
zaklad, ale stejne tak je treba zacit s nejakym konktetnim hw a zmeho
pohledu se jako nejvhodnejsi jevi rodina x51 pro svou rozsirenost a
nenavazanost na jednoho vyrobce. Jeste uvazuji o AVR, ale to je v soucasne
fazi relativne nedulezite.

Jak se zda nejsou vetsi namitky proti fyzicke vrstve komunikacniho kanalu a
to RS485. Popravde tezko vymyslime neco lepsiho co by bylo  stejne snadno a
levne realizovatelne. Padl zde navrh na rozdelovani site na subsite, jiste
to je jedna z moznosti, ale z meho pohledu se tim vyrazdne zeslozituje a
zneprehlednuje cela struktura a nevidim nic co by to jednoznacne vyvazovalo.
Pri pouziti vhodneho budice RS-485 lze na jednu sbernici umistit 256 nodu a
to by melo byt vice nez dost i pro Karlstejn vcetne rizeni hladomorny :-).

Domnivam se, ze hlavni otazkou nyni je nalezeni dalsi vrstvy komunikace a to
je komunikacni protokol. Lze zacit stavet na zelene louce, ale  osobne bych
sahl po necem hotovem k cemu existuje dokumentace a nejake hotove sw
nastroje (analyzatory protokolu, knihovny pro PC nerku-li MCU ). Svou prvni
automatizaci jsem stavel na orezanem S.N.A.P protokolu
http://www.hth.com/snap/ , ale nejak se prestal vyvijet.

1. Existuje nejaky "hotovy" protokol vhodny pro tuto aplikaci ?
2. Jak by melo vypadat komunikacni schema Master-Slave, Multimaster ? Dle
meho nazoru by u tohoto typu aplikace kde je pozadovana rock-solid stabilita
a blbuvzdornost mel byt pouzit model Master- Slave, kde nadrizene zarizeni
ridici celou automatizaci postupne oslovuje jednotlive slave zarizeni. Je to
jednoduche, nekolizni, kdyz je nejhur staci vypnout mastra a sit se rozpadne
na jednotlive izolovane ostrovy, ktere toho moc neumi, ale v dome se sviti,
topi a chova se jako bezny dum bez inteligence. Pripoustim ma to radu
nevyhod, priklad modul svetel se bez mastra nedozvi od meteo modulu zda uz
je tma
3. Jak resit sw pro hlavni ridici jednotku, nerkuli zda je vhodnejsi
compilovany nebo interpretovany jazyk je v teto fazi mene dulezite, ale jak
uz jsem psal i jako priznivec C/C++ C# nemohu nevidet znacne vyhody
interpretovanych jazyku v techto modularnich aplikacich.

Hlavni otazkou je zda lze najit nejaky vhodny, jednoduchy a otevreny
komunikacni protokol ?

P.S. Myslenka na upgrade fw pres komunikacni sbernici je lakava, ale priznam
se , ze z toho mam tak trochu strach a nedovedu si to zcela predstavit.