Začínám s PIC

Jan Waclawek wek@evona.sk
Středa Březen 30 18:33:48 CEST 2005

No ako som uz pisal, PICka nemusim, takze len par vseobecnych
"platformovo nezavislych" poznamok:

> 6)	Konkrétní dotazy:
Bude to ale platit po celou dobu náběhu napájení pokud budou splněny
podmínky o strmosti náběhu napájení?

Varovanie: nepoznam jednocip, ktory by zarucoval spravanie IO pinov (a
vobe cohokolvek) mimo stanoveneho rozsahu napajacich napati, aj _pri_
aktivnom resete (aj externom) (netvrdim, ze taky nie je, ale nepoznam
taky). A ako pozeram do datasheetu k PIC16F84, ani tam sa nic nezarucuje.
Z toho vyplyva, ze si pocas nabehu napajania periferie musite osetrit
sam. Pisete, ze mate riesene periferie (vykonove) pocas nabehu ich
napajania, takze radsej podrzte tento "reset periferii" dlhsie, az do
doby, ked bude PIC mat plne napajanie.

> -	Napadá vás řešení tohoto problému?: Zhruba 20 vstupů, které hlásí různé poruchy. Některé drží dlouho, některé mohou být puls.
> Musí se indikovat, která porucha vznikla a pamatovat si to i v případě, že porucha zmizí.
> Může jich být víc najednou.
> Reagovat musí zhruba do 10us.
> Uvažoval jsem o posuvných registrech (3 x 4021na vstupy a 3 x 4094 na výstupy pro LED indikaci).

Vseobecne by sa malo behat v cykle a testovat vstupy a robit to
vyhodnocovanie, ale je otazne, ci to bude dost rychlo (1 cyklus) a ci to
"chyti" tie "pulzy" - to zavisi od charakteru tych "pulzov".
Pochopitelne, zmena sa zaznamena do pamate. Este je otazne, ci je vhodne
"odchlpovat" vstupy (ignorovat kratke pulzy, ktore mozu vzniknut od
rusenia) - to znova uberie na rychlosti. Pre rychlejsiu odozvu bud
priamo mnohonozickovy jednocip, alebo (horsie) rozsirovat cez paralelne
brany (napr. 74xx245), ale nie seriovo (= najpomalejsie). Mohlo by sa to
stihnut, ale nie je to uplne trivialna uloha (= pre zaciatocnika).

> -	Ostatní elektronika je na 15V logice. CMOS a OZ. Jak jednoduše přecházet z 15V na 5V a opačně?

Z 15V na 5V - odpor + dioda na orezanie
Z 5V na 15V niecim s otvorenym kolektorom (7405?, ULN2803)
Niekedy je riesenim komparator s OC vystupom.
Zavisi na pozadovanej rychlosti (a mozno nielen).

> -	Jaký je problém s rušením?

Velky.
Casto to nie je o odolnosti IO ale celych obvodov ako takych (vratane
skriniek). Chce to pocitat nieco o EMC (nechcem Vas podcenovat, mozno to
mate zmaknute, len upozornujem).
Pouzitie jednocipu moze priniest vyhodu v tom, ze mozete signal pomerne
zlozito spracovat a vylucit niektore nezmyselne stavy, ktore vznikaju
rusenim (napr. "odchlpit" signal, kde viete, aky minimalny pulz Vam da
jeho zdroj). Na druhej strane Vam prinesie mozno problem vo forme
lahsieho zarusenia nesporne zlozitejsieho IO (ak Vam rusenie vlezie do
priamo k nemu - to sa vsak da odstranit), ako aj softwarovych chyb. Moja
skusenost je, ze vyhody prevazuju.

wek