Začínám s PIC

Jan Waclawek wek@evona.sk
Středa Březen 30 11:14:41 CEST 2005

Snail Instruments wrote:

> To ale muze byt dojem cloveka, ktery vyrostl na intelovskych procesorech.
> Konkretne ktere rysy architektury byste oznacil za neobvykle? Nemelo by se
> misto 'neobvykle' pouzit spise 'odlisne do 51'?

Nie celkom.
Vyrastal som na i8080/Z80, ale vela som robil aj na 65C02, co je
prototyp RISCov v tom zmysle, ako sa to dnes v nePICovom svete pouziva
(t.j. ARM, MIPS, SPARC).
'51 je tiez dost chaos, myslim, ze som to uz parkrat spominal; a maju u
mna milost len pre to nekonecne mnozstvo variacii a klonov, pricom vsak
vzdy velmi podobnych a v zakladnej funkcii zvacsa uplne zhodnych s
originalom (velakrat este aj pinoutom).
A tiez som viackrat spominal, ze PICe vyvolavaju dost emotivne reakcie,
a samozrejme ja nie som ziadna vynimka - jednoducho ich nemam rad.

Tie "divne" veci, su:
- programova pamat v kilowattoch :-) s premenlivou hodnotou wattu
(sposobuje to problemy pri konverziach napalovanych suborov, dalej
tabulky konstant treba previest na retlw, dalej je urcitym sposobom
"nekala reklama" inzerovat, ze PIC ma xxx kB programovej pamati)
- RAM sa "volne prelina" s IO/SFR
- zufalo maly adresny priestor a z toho vyplyvajuce takmer nevyhnutelne
bankovanie
- kriminalne rieseny stack
- nie je myslene na externe pamati (programu ci dat)
- chyba indexovane nepriame adresovanie. Aj ked nie je nevyhnutne, ale
tu je aj alternativne riesenie (ratanie pointra) utrpenim (s ohladom na
bankovanie). Toto (a nielen toto) je nasledok zuriveho presadzovania
jedineho specialneho pracovneho registra.
- neintuitivna, zlozita mnemonika - dokazom je pseudo-51 jazyk
- malo instrukcii, navyse zle zvolenych - dokazom je mnozstvo
"standardnych makier" (typicky priklad su podmienene skoky)
- akumulator sa vola W
- do mnemoniky je na ukor citatelnosti prenesena vlastnost riadenia toku
dat okolo ALU - destination. Nikdy mi nebolo jasne, kde vysledok skonci,
bez toho, aby som cumel do tabulky.
- niektore features sa realizuju bud ako register alebo ako instrukcia
zrejme podla nalady navrharov (napr. OPTION)

Bohuzial, velka cast z tohoto je dedictvo minulosti; takto sa riesili
problemy navrhu pred 40 rokmi u strojov skladanych zo 74xx.

Argument ze cast z tohoto je _nejako_ osetrena v 18-tkovej rade dufam ze
vytahovat nechcete, aby sme zase neriesili Kostove "lepenie h** na h**"...

> V sortimentu bych takovy problem nevidel. Na strankach Microchipu je
> interaktivni pruvodce, kam se zadaji pozadovane parametry, periferie a
> pruvodce vypise vhodne procesory.

Samotna existencia takehoto toolu znamena, ze ten sortiment je prilis
neprehladny, ak sa neda popisat relativne jednoduchou tabulkou. Napokon,
zacitujem priamo Vas:
- Microchip rozsiruje sortiment tak rychle, ze nove typy nestacim
absorbovat :-(
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2004-July/048686.html

wek

PS. Este ma napadla jedna vec, zatial vsetci, co na PIC nadavali, a
ktorych poznam, maju za sebou pracu na viacerych platformach, t.j. maju
co porovnavat; ako je to s privrzencami PICov?