OT: Oko vidi

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Úterý Březen 22 08:48:27 CET 2005

no, problem je skor opacny, co sa dostane z vonku dole a ovplyvnuje
urychlovac (vid spominane fazy mesiaca, zemne prudy od vlaku TGV,
hladina zenevskeho jazera a pod.).
Mozno by bolo namieste uviest vsetky famy ohladom cyklotronov a
urychlovacov vseobecne na pravu mieru, lebo to co u nas vykrikuju zeleni
aktivisti mi otvara nozik vo vacku.
Pri funkcii cyklotronu/urychlovaca sa produkuju z principu dva druhy
radiacie:
- synchrotronove ziarenie - elektromagneticke ziarenie v oblasti tvrdeho
rontgenu. Vznika ked prudu pohybujucich sa nabitych castic zakrivujete
drahu magnetickym polom (vyzaruju sa fotony). Ked sa vypne zvazok zmizne
aj ziarenie a tieto straty rastu so stvrtou mocninou energie. V
predchadzajucej elektron-pozitronovej masine LEP (ten najvacsi kruh),
tieto straty dosiahli fyzikalny limit, takze sa zo zvazku vyzarovalo
20MW extremne tvrdeho rtg ziarenia. Bolo to ale 100m pod zemou, a na
odtienenie priamo dole stacili 2m betonove dvere. Paradox je ze v klude
dole v tuneli bola nizsia radiacia ako pozadie na povrchu - osobne
overene personalnym dozimetrom. Hore registroval prelet castice kazdych
par minut a dole v tuneli si nepamatam ze vobec pipol :-)
- klasicka radioaktivita sposobena nestabilnymi casticami/atomami.
Tento druh radioaktivity je vaznejsi ako predosly, lebo ma casove
konstanty v rade hodin az jednotiek tyzdnov. Vznika stratami z
urychlovaneho zvazku. V kruhovych sekciach su straty minimalne, ale v
komponentoch, ktore maju na starosti napriklad delenie zvazku, alebo
manipulacie so zvazkom (zmena smeru - kickery, septa a pod.) vzdy nejaka
castica uleti, co predstavuje radioaktivitu. Tato ma ale velmi kratky
cas zivota a napriklad synchrotron PS, ktory bezi uz 40 rokov po vypnuti
"chladne" asi mesiac a je bezpecne tam pracovat.
U velkych masin, kde zvazok cirkuluje povedzme 24 hodin su straty
minimalne, jednak preto, ze by tam po 24 hodinach nic neostalo na
experimenty a aj preto, ze ich energia je tak vysoka, ze par stovak
uletenych protonov dokaze znicit vakuovu komoru a odstavit masinu, ak si
dobre pamatam 10.000 stratenych protonov naraz dokaze znicit urychlovac
uplne.
Okrem toho ma kazde laboratorium vlastnu sekciu, ktora ma na starosti
dozimetriu a bezpecnost, ktora neustale monitoruje radiaciu v celom
areali a u pracovnikov.
Takze tak... tie bachorky co sa rozpravaju je len sprosta propaganda,
urychlovace nie su jadrove reaktory, radiacia takeho druhu jednoducho
nema kde vznikat.

balu

p.s. pre Pavel Novotny: cern je svetovy leader v elementarnom fyzikalnom
vyskume, takze je minimalne tak isto sofistikovany ako los alamos (ja
viem, je to americke tak to na vas asi urobilo dojem :-P) a dalsie
laboratoria (Fermilab (USA), KEK (Japonsko), DESY (Nemecko) a pod.).
Zistite to mozno aj podla poctu udelenych nobelovyh cien, my mae zatial
tri :-))