RE: DPS + fólie - ověřeno

Martin Marušák m.marusak@volny.cz
Pondělí Březen 21 08:55:35 CET 2005

Tedy souhrnně k dotazům:

1) Ty papíry se oficiálně jmenují "Barevné lepící papíry", a na deskách
je medvídek s drakem :), je jich tam 8 (A4), celkem stály v běžném
papírnictví 19 Kč, výrobce Stepa s.r.o., slogan "Už žádné ulepené
prstíky, stačí navlhčit vodou" :)

2) Tiskne se na to samozřejmě zasucha, na tu stranu s lepidlem. Zamokra
se pouze odstraňuje fólie po nažehlení.

3) Nažehlení: udělal jsem dvě destičky, každou jiným postupem, takže to
snad nebude kritické. Poprvé to bylo tak, že plošňák byl na stole mědí
nahoru, na něm lepíkem přichycená fólie, na tom kancelářský papír a
žehlil jsem to jako prádlo. Protože plošňák byl cca 5x5 cm, moc jsem po
tom nejezdil, střední tlak (~2 kg) asi 1 min. Ukázalo se, že pohybem
žehličky došlo k pohybu fólie na PCB a jedna slabá čára byla přerušená.
Druhý PCB jsem tedy zkusil jinak, prohřívat přes nosnou desku. Tedy:
pružná podložka (kousek 2 mm gumové fólie), fólie s motivem, PCB mědí
dolu, shora na to žehlička, žádné přejíždění, doba prodloužena na 2 min,
z toho 1. min bez většího tlaku.
Tlak chce vyzkoušet, tam, kde se tlačilo zjevně moc, se toner poněkud
rozplácnul (=rozšířil).

4) Odmáčení: po vychladnutí po nažehlení hodit celé do vody, odmáčení
netrvalo déle než 3 min, povrch papíru se sám zkrabatil a pak už to šlo
jemným tahem za roh velmi lehce.

5) Čištění PCB: podle zde dříve uvedených rad jsem vyčistil pískem na
nádobí a pak nechal odmastit (~10 min) v roztoku s několika pecičkami
hydroxidu asi sodného (máme to doma na odpady).

Netvrdím, že tohle je postup nejideálnější ze všech. Jak jsem psal,
zkoušel jsem předtím jednou "oficiální fólii", jenže průjezdem pece se z
ní motiv setřel a nalepil na papír o kus dál, takže v praxi
nepoužitelné. Pak jsem zkusil tyhle papíry a fungovalo to, dokonce i s
tím, že jsem mohl motiv vytisknout v práci, v klidu přenést bez
poškození domů a tam žehlit.

M. Marušák