DPS + fólie - ověřeno

Martin Marušák martin.marusak@samo.cz
Pátek Březen 18 09:47:43 CET 2005

Před časem jsem tu psal o svém neúspěšném pokusu použít k výrobě DPS fólii z GM. Toner se přitom z fólie setřel ještě v tiskárně. Prošel jsem nějaké návody z webu, ve kterých se psalo o použití různých podkladových materiálů a odstraňování fólie po nažehlení zamokra. Na základě toho jsem zkusil použít papír s "olizovací" lepící vrstvou a výsledky překvapily.

Místo fólie jsem použil kus barevného papíru s lepící vrstvou "aktivovanou" navlhčením. Patrně je znáte ze školky :), principiální obdobou je poštovní známka nebo hnědá papírová lepící páska. Sada asi 5 různobarevných papírů se dá koupit za 20 Kč. Tisk byl proveden na lepivou stranu (za sucha pochopitelně nelepivou) s nastavenou maximální sytostí. Následovalo nažehlení při složení vrstev: pružná podložka, fólie, DPS, žehlička, cca 2 min, teplota dvě tečky. Po ukončení žehlení a vychladnutí se hodí DPS i s fólií do vody. Po krátké chvíli šla fólie krásně sundat a motiv byl jak vyšitý, leptání v kyselině bezproblémové.

Takže koho jednoduchost výroby DPS pomocí přenosu toneru fólií láká, může to zkusit.

Stejně by možná posloužily i staré fotopapíry, kde by emulze sloužila jako separační vrstva, která by provlhčením ze zadní strany dovolila snadno oddělit papír od toneru na DPS. Moderní fotopapíry jsou laminované fólií a proto se bohužel skrz naskrz neprovlhčí.

M. Marušák