Membrana kondezatoroveho mirofonu

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Neděle Březen 13 23:42:26 CET 2005

No nedokazu si predstavit rychlostni mikrofon, ktery ma vzadu dirky. Vzdyt
by se dovnitr prasilo! Delaji se dvoumembranove mikrofony, takze mikrofon je
vzadu akusticky otevreny, ale pres membranu. Potom se to vyhodne kombinuje
tak, ze se udela kardioida (takove to otevreni napul) a na zadni membrane to
ma kardioidu z druhe strany. Signal z obou membran se secte a kombinaci
polarizacnich napeti  lze ziskat libovolnou charakteristiku od koule po
osmicku. Taky mam takovy mikrofon (Neumann KM56), ale mam kazdou membranu
vyvedenou a zesilenou zvlast. Na spoustu veci je to pouzitelne i jako stereo
mikrofon (i kdyz u sterea by mely mit ty kardioidy mezi sebou uhel 90 st.).
Andel

----- Original Message -----
From: "Zdenek_Z" <zexy@centrum.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Sunday, March 13, 2005 9:56 AM
Subject: Re: Membrana kondezatoroveho mirofonu

Zdravim,
nevim jak u tohoto mikrofonu, ale obecne jsou vsechny dirky v pevne
elektrode pruchozi - umoznuji pronikani vzduchu z mezery mezi membranou
a pevnou elektrodou do prostoru za pevnou elektrodou do tzv.
rezervoaru.  Jinak by membrana byla pekelne tlumena. Pokud se nachazeji
otvory za pevnou elektrodou po obvodu mikrofonu, jedna se o tzv.
rychlostni mikrofon 1.radu - ten ma osmickovou smerovou charakteristiku.
Pokud nema, je tlakovy 0.radu, ma kulovou charku. Kombinace obou -
kardioidni. V pripade toho uzavreneho ale  musi vzdy  existovat  nejaky
maly  otvor  ven (kapilara) pro vyrovnavani  tlaku.  Ten  otvor musi
byt dostatecne maly, aby neovlivnoval frekv. charku mikrofonu na spodnim
frekv. pasmu. Ty otvory v pevne elektrode take velice vyznamne ovlivnuji
frekv. charku - jeji horni okraj. Cim vic a mensi , tim lip.

Zdenek Zechovsky