Uzemnit stozar k antene?

peterm servis@centron.sk
Úterý Červen 21 11:32:23 CEST 2005

 Pracoval som kedysi na letisti,ku ktorému patrilo kratkovlnne prijimacie a
vysielacie stredisko so siestimi 20 m vysokymi antennimi stoziarmi z
dreva.Vsetko bolo osetrene bleskozvodmi a dodrzane vsetky bezpecnostne
predpisy.Stacilo,ak sa burka pohybovala 10 km daleko,zacali vo vysielacoch
medzi doskami otocnych kondenzatorov v antennych vazbach preskakovat
centimeter dlhe iskry a obsluha sa stahovala pod stol,ktory jediny budil
zdanie bezpecnosti.Priblizne raz za 5 rokov udrel blesk do jedneho,alebo
viac stoziarov.To sa vacsina anten natahanych medzi nimi zrutila na
zem,niektore bleskozvody i so zvodom prakticky zmizli, zostali po nich na
dreve stoziarov iba zuholnatele stopy.Zaujimave,ze blesk nie vzdy pokracoval
az do miestnosti s technikou ale preskocil z dratov na zem. Poda vyzerala na
niektorych miestach ako po hlbokej orbe.Tak isto i casti anten.A bolo
jedno,ci je to izolator alebo 60 m centimetroveho lanka.Trvalo viac ako
tyzden kym sa dalo vsetko dohromady.Ak dostal vysielac priamo supu, tak
niektore suciastky sme si odkladali ako raritu.Napr. polmetrove trafo
anodovej modulacie malo z plechov urobeny krasny rovnomerny vejar.
Odvtedy,ak niekto hovori o ochrane pred bleskom,mam z toho srandu.Ak blesk
ozaj trafi,tak by som sa divil,ak z toho zariadenia nieco ostane.Mozno
nozicky.