Uzemnit stozar k antene?

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Úterý Červen 21 08:06:49 CEST 2005

Kdesi jsem cetl, ze pro ochranu TV ant. zesilovacu staci horni propust nad
50 MHz. Ze pry energie blesku uz od 1 MHz rychle klesa. Takze pokud je
zarizeni na stovkach MHz vybaveno u anteny pasmovou propusti, je v plechove
bedne a stineni koaxialu je OPRAVDU dobre spojeno s tou bednou, asi by to
melo stacit.
Uvazoval jsem, jak zajistim TV antenu, zatim jsem vymyslel nasledujici:
antena na strese, spojena s hromosvodem
zesilovac pod strechou (z duvodu snadne vymeny tranzistoru :-)))
za zesilovacem oddelovaci trafo - nejaky feritovy krouzek, vinuti z
vnitrniho vodice z koaxu -kdyz bude mit utlum, tak at, zesilovacem se to da
dohonit
zasuvka u televize bude jeste extra prizemena (uzemeni primo pod zasuvkou),
stineni koaxialu spojene s ochrannym vodicem
Ma to nejaky smysl, nebo jsem vymyslel blbost?
Andel

----- Original Message -----
From: "Jan Kral" <kral@fortech.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, June 21, 2005 7:35 AM
Subject: RE: Uzemnit stozar k antene?

I bleskojistka :-))

Ale vazne: mame vysilac internetu na tovarnim komine vysokem 85m, ktery
dostal primy zasah blesku. Cela elektronika je v plechovem rozvadeci,
dovnitr jdou antenni svody a 220V. Odnesla to tenkrat pouze UPSka. Vubec
jsem to nechapal, zvlast, kdyz jsem videl fotku toho blesku, ktery byl
rozdeleny do dvou vyboju, z cehoz ten silnejsi sel do kovove konstrukce
ochozu o jedno patro niz. Ten slabsi sel do vrcholu kominu, kde je ten
vysilac.
Na druhe lokalite byla bourka take, jen nevim jestli dostal komin taky
bleskem, tam elektronika uvnitr prestala fungovat (byt ledkama to vypadalo,
ze to nejak zije) a nereagovala ani na bezne pokusy o vypnuti a zapnuti. Po
vymene a zapnuti za nekolik dnu na stole to fungovalo naprosto normalne
:-)) - kdyby mi to nekdo vypravel, neveril bych.

JK