Travex

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Pondělí Červen 20 14:26:34 CEST 2005

On Mon, 20 Jun 2005, Pavel Novotný wrote:

> Mozna vas to prekvapi , ale to je podstata trhavin, kdyz zapalite medialne
> popularni semtex tak zjistite, ze hori podstatne hure nez hlavicka sirky,
> docela v pohod pred vami zapalim 1kg semtexu a oba se maximalne zahrejeme ,
> kdy zapalite strelny prach tak bude horet nepartne lepe nez ona sirka.

Zakladni rozdil je zde ten, ze rychlost horeni strelneho prachu a
podobnych smesi je podzvukova, zatimco detonacni rychlost pravych trhavin
je nadzvukova. Pokud se to dobre iniciuje a dojde k detonaci, nikoliv
pouze k horeni.

Myslim ze tenhle jev vyuzivali pesaci ve Vietnamu k ohrivani potravin.
Dostat ze zasobovani palivo do polnich varicu byl problem, tak dloubali C4
z min, kterych byl dostatek.

> Chemicky vybuch není nic jineho nez rychle horeni, rychlost horeni je
> vlastne brizance trhaviny pro predstavu:
> - zde uvadena smes travexu s cukrem cca 800m/s (pokud si ze skoly dobře
> pamatuji)
> - strelný prach cca 1000m/s
> - semtex cca 6000m/s

Myslim ze se udavaji tri typy horeni: horeni, deflagrace, a detonace. To
prvni jenom hori, to druhe prudce hori a typicky syci ale porad je to
podzvukove - i kdyz pouzitelne jako raketove palivo nebo jako strelivina,
to treti zformuje nadzvukovou razovou vlnu na rozhrani horiciho a
nehoriciho materialu.

> Pro to aby trhavina dosahla teto rychlosti horeni musí ji byt dodan nejaky
> inicializacni impuls a tim muze byt prave tlak at uz v podobe inicializace v
> uzavrenem prostoru nebo pouziti traskaviny (inicializacni naloze), která
> umozni dosahnout jmenovite rychlosti horeni.

Nebo taky muze vybuchnout po zapaleni, kdyz nejaka nehomogenita zpusobi
potrebnou razovou vlnu. To se stava pri havariich ve skladech ledku
amonneho.

> Jedna z nejpouzivanejsich trhavin je v podstate smes ledku a treba nafty,
> hori to dost spatne, kdyz do toho budete triskat kladivem tak se  take nic
> nestane a kdyz jsem pred lety odpalil 25tun teto smesy tak to zahybalo
> docela velkou casti maticky Země.

http://www.wikipedia.org/wiki/ANFO
http://www.wikipedia.org/wiki/Ammonium_Nitrate

25 tun???
Muze nejaky mistni ovocnar rozhodnout jestli to byla pecka nebo slupka?