Travex

Pavel Novotný novotny.pp@atlas.cz
Pondělí Červen 20 12:54:33 CEST 2005

Mozna vas to prekvapi , ale to je podstata trhavin, kdyz zapalite medialne
popularni semtex tak zjistite, ze hori podstatne hure nez hlavicka sirky,
docela v pohod pred vami zapalim 1kg semtexu a oba se maximalne zahrejeme ,
kdy zapalite strelny prach tak bude horet nepartne lepe nez ona sirka.

Chemicky vybuch není nic jineho nez rychle horeni, rychlost horeni je
vlastne brizance trhaviny pro predstavu:

- zde uvadena smes travexu s cukrem cca 800m/s (pokud si ze skoly dobře
pamatuji)
- strelný prach cca 1000m/s
- semtex cca 6000m/s

Pro to aby trhavina dosahla teto rychlosti horeni musí ji byt dodan nejaky
inicializacni impuls a tim muze byt prave tlak at uz v podobe inicializace v
uzavrenem prostoru nebo pouziti traskaviny (inicializacni naloze), která
umozni dosahnout jmenovite rychlosti horeni.

Jedna z nejpouzivanejsich trhavin je v podstate smes ledku a treba nafty,
hori to dost spatne, kdyz do toho budete triskat kladivem tak se  take nic
nestane a kdyz jsem pred lety odpalil 25tun teto smesy tak to zahybalo
docela velkou casti maticky Země.