OT: Germanium Bylo Re: Navrh plosneho spoje

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pondělí Červen 20 12:21:47 CEST 2005

Jakub Ladman wrote:

> A kde?

V procesore (a mozno dnes uz aj inde).

Ked som studoval anno domini zaciatkom devatdesiatych rokov, dostali sme
taky ciste teoreticky odhad na maximalnu rychlost procesorov:
pohyblivost elektronov v kremiku je tolko a tolko, minimalna dlzka
hradla MOSFETu je v rade vlnovej dlzky ortutovej vybojky to je tolko a
tolko, summa summarum fT tranzistora vyjde maximalne okolo 1GHz, co pri
konzervativnom odhade 10 tranzistorov na akukolvek rozumnu funkciu vyjde
okolo 100MHz.
Trocha sa to posunulo s tou dlzkou hradla (pouzivaju sa tvrdsie zdroje
svetla; napokon, tam by vzdy bola aspon teoreticka moznost to cmarat
elektronovou litografiou - napokon tou sa robia masky - len by to bolo
drahe) - ale hlavny vtip dnesnych GHz procesorov sa vola HEMT (high
electron mobility transistor) a pointa spociva vo vytvoreni kvantovej
jamy ("zlepenim" polovodicov s rozlicnou pasmovou strukturou - tzv.
heterostruktura), kde elektron vdaka fyzike ziska ovela vyssiu
pohyblivost. Nie je to nic nove, napokon tak sa robili tranzistory do
satelitnych prijimacov uz pred x rokmi; akurat ze tie boli na GaAs, a
ten je zase neprijemne drahy (aj technologie na nom) a ma aj ine
neprijemne vlastnosti (napr. nizsia tepelna vodivost, vyssia krehkost,
neexistencia pouzitelneho oxidu). Napr. Cray tesne pred krachom vyrabal
klucove obvody na vlastnej linke s fT tranzistorov ak sa nemylim okolo
40GHz.
U kremika je problem najst vhodny polovodic na vytvorenie
heterostruktur. Riesenim sa ukazalo pouzit zliatinu SiGe, ktora sice nie
je mriezkovo prisposobena, ale za urcitych okolnosti sa u tenkych
vrstiev da dosiahnut tzv. napata struktura, ktora ma znesitelne mnozstvo
poruch. Takze tam je to germanium, aj ked sa to na povodnu hrotovku
rozhodne nepodoba...

Ja som sa s tym prvykrat stretol na jednej konferencii v roku 1997, kde
pani bradati profesori prednasali co vsetko dosiahli na svojich
zdiblickoch (u GaAs sa bezne vo vyskume pouzivaju 2"-2.5" salamy, u
inych polovodicov este mensie). A potom prisilo take ucho co mu este
mlieko po brade tieklo tusim od IBM ci od intela, a rozpraval, ako pre
skumanie SiGe/Si heterostruktur rastu naraz 26 6" salamov (aby boli
podmienky podobne ako v planovanej produkcii, kde sa malo naraz rast 26
8" salamov s postupnym prechodom na 12"...), z ktorych potom 25 zahodia
hned, a zo zvysneho vykroja 1x1 cm zo stredu, omeraju, a napokon tiez
zahodia...

Uf, to som sa rozpisal...

wek