Rizeni krokovych motorku

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Červen 16 18:15:13 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 16.6.2005:

> Pro pohyb různých barevných zrcátek ve světelných efektech, popř.
> otáčení kola s barvami a tak... je to pro úpravu obyčejných
> světelných efektů na efekty řízené DMX 512.

Nebylo by, ciste teoreticky, lepsi tam dat nejaky normalni motor a
ridit jeho rychlost pomoci PWM? Nebo to potrebujes presne otacet a
zastavovat?

> Podle schématu
> http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/control2/connect.html, když motorek
> z disketovky připojím na těch 12 V, tak je po pár minutách úplně vařicí, (ať
> jde o motorek z HD či LD). Tak jsem usuzoval, že to maj třeba nějak SW
> vyřešené. Akorát jsem nikde nenašel tuto problematiku detailněji řešenou.

No a na jaky proud je ten motorek? Mas to napojene uplne naprimo? No
to je otazka, jestli je to idealni. Divam se tu napriklad na datasheet
jednoho krokoveho motorku vytazeneho z inkoustovky, je to nejaky
Mitsumi motor. Ma pracovni napeti 10,8-13,2 V, spickovy proud 400 mA
na fazi a odpor vinuti je 5 Ohmu. Kdyz tam nahulis 12V, tak si lehce
spocitas, ze proud bude pres 2A. To je i duvod, proc ten motor
zhavi... a jeste chvili to tam poustej a budes kuchat dalsi pevny disk
nebo CD-ROMku nebo co to pises to "LD" :-)

Dela se to tak, ze bud snizis napeti, cimz dosahnes nizsiho proudu a
prikonu, ovsem zaroven bude delsi dobu trvat, nez se vinuti civky
nabije, takze snizis kroutici moment pri vyssich rychlostech (pro
nizsi rychlosti to nema vliv). No ale nebo daleko lepsi reseni je
ridit ten proud s tim, ze napeti nechas vysoke. Vinuti se drive nabije
diky tomu napeti, takze mas dostatecny kroutici moment i pri vysokych
otackach.

Pokud si chces jen tak hrat, pak si tam hod nejaky ten odpor pred
vinuti k tomu ULN svabu, pripadne tam posilej PWMkou pulsy pro ziskani
mensiho proudu. Pokud to chces udelat profi, pak pouzij zminovane
obvody L297 a L298, pripadne neco od take zminovane spolecnosti
Allegro. Tyto cipy ten proud ridi dle pozadavku.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz