Nepajiva maska a servisni potisk

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pondělí Červen 13 17:04:36 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 13.6.2005:

> me by zajimala jeste jina vec. umite takhle doma vyrobit prokovy?
> delal jsem nejake pokusy a vysledky zatim nejsou takove, jak bych si
> predstavoval. porad je pro me lepsi rucne to proletovat nez
> pokovovat v tech vsech dirach.

Prokovy doma se vyrobit daji, ale neni to idealni. Predpokladam, ze
asi nemas a ani nebudes kupovat zarizeni pro galvanicke prokoveni.
Neni to levne a jsou v tom hrozne sajrajty :-)

Takze zbyvaji dve moznosti:

1. Mechanicke prokoveni. Prodavaji se (videl jsem tusim celkem tri
druhy sad) male nytky. Bud se to udela rucnim nytovacem - treba:

http://www.lpkf.com/products/rapid-pcb-prototyping/through-hole-plating/easycontac.htm

a nebo takovym lisem - treba:

http://www.bungard.com/seiten/p-favorit.htm)

Problemy jsou dva. Za prve kdyz delas s tim rucnim, musis ten nytek
zapajet z obou stran desky a vzapeti zase odsat, abys tam mohl dat
soucastku. To je pracne a je to tedy na maly pocet prokovu. Ten lis
toto v popisu nema, ale nevim, jestli to bez zapajeni je spolehlive, i
kdyz je to pod vetsim tlakem zanytovano. Za druhe ten nytek je nejak
tlusty a to ne malo (0,2 mm u mensich a 0,4 mm u vetsich). Musis
udelat o to vetsi diru, ale hlavne, co je jeste vetsi problem, ta
pajeci ploska musi byt mnohem vetsi, protoze ten nytek se musi
pripajet na plosku, tj. ploska musi velikosti presahovat hlavu nytku.
To je samozrejme znacny problem, protoze se vzrustajici velikosti
pajeci plosky pak nic moc neprotahnes mezi nohama... Jinak dodavatel
toho lisu Favorit mi tvrdil, ze nevi nic o tom, ze by se to muselo
pajet. Ale ja tomu moc neverim :-)

2. Konduktivni. Celkem novinkou od LPKF je konduktivni sada:

http://www.lpkf.com/products/rapid-pcb-prototyping/through-hole-plating/proconduct/index.htm

ktera funguje tak, ze do direk nacpes specialni pastu a pretavis v
peci, pricemz se to prokovi. Ten postup neni uplne trivialni, nejdrive
musis na desku nalepit ochrannou folii, skrz tu navrtat otvory, pak
napatlat pastu, sterkou dostat do direk, vycucnout na vakuovem lozi,
sundat folii, upect v peci... mezitim nejake to cisteni apod. Neni to
vubec levne a to ani nasledne provozne, ale je to krasne. Co me od
nakupu teto technologie odradilo, je jedna informace v technickych
datech. Pisou tam, ze je to vhodne pro pajeni v reflow pecich, tj.
predpokladam, ze asi kdyz tu desku pak budes pajet normalne cinem
pajeckou, tak se asi ty prokovy znici. Nevim, zatim jsem se jich na to
neptal.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem