Magneticka rezonance (vody) [Re: Volna mista v oddiluelektronikyna tabore]

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pátek Červen 10 09:53:15 CEST 2005

Zdravim,

> Nepochopil jsem, proc se ta civka prepina na 12V zdroj, kdyz se potom odpoji
> a zustane tam jen magneticke pole Zeme. Nebo se ta voda musi nejdriv silnym
> polem "zmagnetovat" aby to potom mohlo fungovat na mereni toho slabeho pole?
> Nebo se na zacatku udela impulz a pak to jen tlumene dokmitava?

jsem v tomhle oboru laik, takze to taky moc nechapu, ale z cetby
ruznych utrzku jsem pochopil, ze stale (po dobu experimentu)
magneticke pole nejdriv jadra atomu zorientuje (polarizuje), coz
predstavuje klidovy stav.

Potom se jinym magnetickym polem, pouziva se geometricky kolme, jadra
budi -- ve starych analogovych spektrometrech signalem o merenem
kmitoctu, v novych jehlovym nebo obdelnikovym impulzem.

Jadra to vyvede z rovnovahy a po vypnuti impulzu se meri jejich
dokmitavani do ustaleneho stavu (vlastni vidy [mody], receno po
nasem). Z tlumene odezvy (zvane FID) se potom ruznymi metodami
(Fourierem, ale i parametrickym modelovanim) dela normalni spektralni
analyza.

Kdo je velmi fikany, pousti obdelnikove impulzy definovanych delek a
rozteci, cimz treba potlaci nezadouci rusive odezvy jader, ktera ho
nezajimaji :-).

Jinak: jak rikam, moc to nechapu, ale frekvence kmitu maji byt umerne
(snad primo) tomu klidovemu mag. poli. Cim mensi indukce, tim nizsi
frekvence. (Laicky si to predstavuju jako napnuti struny, na kterou
se brnka.)

V analytickych NMR se pouzivaji pole od 1T az k desitkam T. Problem
pry je zajistit naprostou stejnomernost (geometrickou) pole --
vysvetluju si to tak, ze pri nehomogenite se to vlivem zavislosti B/f
ve spektru nechutne rozmaze (ale nevim, mozna je duvod i jinde).

> Ale dokmitavani po dobu 4 vterin na 2 KHz si nedovedu predstavit.

Ja taky ne. A co se da namerit pri zemskem mag. poli... rozhodne to
stoji za pokus (nejlip v nejakym poradnym magnetu).

Pekny den, MP.