mikrovlnka

David Belohrad david.belohrad@cern.ch
Pátek Červenec 29 15:24:51 CEST 2005

Pavel Novotný wrote:

>Ono je magneticke pole a magneticke pole, u NMR spektrometru se pouzivalo
>pole o intenzitě 1,5 až 14,1 T a ono pak je asi jedno zda mate v tele
>kardiostimulator nebo jen kus zeleza :-).
>

>-

U MRI lidskeho tela se pouziva vyhradne 1.5T. Ve vyjimecnem pripade se
jde na 3-4.7T
ovsem to pouze u malych rezu. Zatim jsem jeste nevidel magnet o prumeru
80cm na vic jak 2T (nevim jakou ma mg. indukci ten
magnet co se bude pouzivat na LHCb experiment v CERNu, ten by mohl mit
vyssi - ale nejsem si jist :).
Vyssi hodnoty magneticke indukce se pouzivaji u experimentalni MRS/MRI,
kde prumer teple
diry magnetu (tj. takove kde je pole homogenni s +-0.5% a lepsi)
nepresahuje vetsinou 30cm. Delaji se jeste magnety
az do cca 17T (mozna je to ted jiz jinak). Ty ovsem slouzi pouze k
materialove spektroskopii. Prumer
diry je vetsinou do 5-10cm. V zasade vsechny magnety kardiostimulatoru
ublizi - pokud je clovek dostatecne blizko a hlavne pokud se pohybuje.
Pri pohybu vodice v magnetickem poli vznikaji proudy, takze pokud je
pole dost silne, dojde k poskozeni polovodicu vlivem tepelneho prurazu.
Samozrejme u celotelovych a experimentalnich magnetu je to dost velky
problem, protoze jsou to vetsinou otevrene
soustavy kde magneticke pole znacne presahuje venkovni rozmer magnetu.
To je duvod, proc se nemohou diagnostikovat pacienti s budikem. Mezi nami -
ono i pokud mate napr. umely kycelni kloub - tak to pri vysetreni
rozhodne poznate. V MR se nepouziva pouze permanentni magnet, ale dalsi
civkove soustavy,
ktere se budi pulsnim proudem az nekolika desitek amper - napr.
gradientni civky, takze pokud v sobe mate nejake to zelezo, urcite se
neco naindukuje.
Magnetu pouzivanych pro spektroskopii bych se nebal, protoze akoliv maji
velkou mg. indukci, jejich pole je soustredeno ve velmi malem prostoru a
navic je dobre venkovne stineno. A jak znamo
magneticke pole vodice klesa umerne se treti mocninou vzdalenosti (resp.
se druhou pokud pouzivame misto dR vektoru pouze jednotkovy vektor smeru
v Biot-Savartove zakone) takze byste se musel pohybovat s budikem
opravdu hodne blizko takoveho pole. Asi tak si myslim ze by to nejak
mohlo byt
d.

David Belohrad, Div. AB/Beam Diagnostics
C.E.R.N. Site de Meyrin, CH 1211 Geneva 23
http://www.cern.ch
David.Belohrad@cern.ch
Tel +41.22.76.76318  Fax +41.22.76.78200
GSM +41.76.487.3455