Zesilovac v tride D a jeho (ne)linearita

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Pátek Leden 28 08:13:55 CET 2005

Dne čtvrtek, 27. ledna 2005 18:44 Marek Peca napsal(a):

> U tech ostatnich organu mozna nepujde jen o to, ze jsou to zrovna
> vysoke kmitocty. Nebude to treba neco z fazi? Dynamickym rozsahem?

Faze ne, ale prechodove deje zcela jiste. Dynamicky rozsah take, viz
fyziologicka krivka relativni hlasitosti ucha.

> Nojo, jenze s zadnou jsme stejne v haji.

Kupodivu nejsme. Udelate-li stupen se zesilemin treba 10 (i to lze bez zpetne
vazby realizovat), zpetnou vazbu nepotrebujete a zkresleni je sulnul. Nevic,
i pokud by nejake bylo, nebude vam tolik vadit, jako ponicene prechodove deje
ze zesilovacu se zkreslenim o rad ci dva nizsim. Stejne i lidske ucho samo o
sobe zkresluje, mam pocit ze nad 78dB, coz neni zrovna moc velka hlasitost,
diky tomu ze kustky ve vnitrnim uchu pri takovych amplitudach prestanou zcela
dolehat (nebo tak neco, je to uz cca 10 let). Nad touto urovni se nechova
linearne vcetne vsech doprovodnych jevu (intermodulace, modulacni sum...)

> Ja verim, ze poslouchat zesiky Nelsona Passe je nadherny, ale kdyz to
> ma 1% v 2. harmonicky, je to na prd. Ja nechci poslouchat neco, co je

POkud to 1% v 2. harm. uslysite, tak jste usni supergenius. Praveze v 2.
harmonicke zkresleni, i pomerne velke, neuslysite. Ba naopak, budete tomu
zvuku prisuzovat lepsi atributy, nez puvodnimu.

Treba za toto je kritizovana yamaha u svych el. hud. nastroju oproti rolandu,
protoze yamaha pouzivaLA (ano, minuly cas!) syrove "prirodni" zvuky, kdezto
roland je hezky oefektoval, takze z rolandu znely vlastne jiz profesionalne
"opracovane" zvuky, kdezto yamaha totez mela drsne (az hnusne) syrove. Ale
zase naopak, kdyz jste si pustili klasiku pres TG rolandu, nebylo to k
poslouchani, kdezto yamaha znela zcela prirozene (mluvim o TG300, XG maji uz
sice velmi mirne, ale prece jen upravene zvuky ikdyz ne tolik jako roland,
ale postupem casu se mu priblizovali - nevim jak dnes, je to info z pocatku
XG ery). Holt u yamahy jste s patricnymi znalostmi mohli udelat kdejaky zanr,
u rolanda vam ty znalosti jsou naprd.

> Ano, je to cenova valka a taiwansky zavod. Mne se to taky nelibi...
> ja bych radsi pocital na nadherne navrzenem Crayi, kterej bude
> fungovat jeste az ho najdou za 300 let...
> Ovsem vyhoda cislicove techniky je, ze 1=1 a ne 0.999 i na taiwanu.
> Takze pokud to nekam dotlacej, bude se bud fungovat, nebo ne.

Jenze clevek je tvor analogovy. Jemu je jedno, jestli slysi 1 nebo 0,999, zato
uslysi digitalni "schodecky" (viz pojem "cihlova zed" pouzivany pred 15-20
lety pro zvukovou kvalitu CD)

--

                        Jaroslav Lukesh