OT: pokrok - BYLO: Re: Sinusovka z obdelniku - kvalita lidi

Marek Pavlu marekpavlu@mybox.cz
Úterý Leden 11 04:11:49 CET 2005


Zdravim,


// 
// Dost ozehave tema, nicmene, pokud to vezmeme z nadhledu, nebyt
pokroku
// tak nebude lidstvo premnozene. Diky medicine jsme prvni zivocichove
na
// svete, kteri narusuji Darwinuv evolucni cyklus !
// Darwin objevil, ze v
// prirode existuje "prirozeny vyber" a diky nemu preziji pouuze silni,
// popripade chytri jedinci. Tim, ze mame vyspelou medicinu, se priroda
// brani tak, ze vznikaji "civilizacni nemoci" - jako treba AIDS. Pokud

AIDS neni civilizacni nemoci! Infarkty, rakoviny a nektere dalsi, to
jsou civilizacni nemoci...
AIDS je jen obyčejný virus, který tu mozna byl ještě před lidmi
samotnymi.
Pro nektere primaty je beznou součásti jejich zdraveho zivota.
Pruser je v tom, ze byl prenesen na člověka...

// by nas bylo malo (jako ze doposud bylo), tak byla mala
pravdepodobnost
// se s touto nemoci setkat. Ted ji muze dostat kazdy. Proc ? Protože

1) V oblasti AIDS ten přirozený vyber stále ještě funguje. Nebo snad
mame lek na AIDS?

2) Pokud nas tu bude vylozene malo, tak při pripadne pandemii meme mensi
sanci, ze se nalezne mnohem mensi skupina prirozene imunních lidi!
Chcete, aby lidstvo zapadlo, jako nevydareny experiment nahody?

// nepracuje "prirozeny vyber" - mame tu fetaky v parcich, mame tu
// zlodeje (ano, i zakon byval kdysi prirozeny vyber dusledne
// vyselektovany genetickym algoritmem po cela dlouha staleti, ktery mel
// vybirat ty poctive od nepoctivych.) atd ... Prirozeny vyber fungoval

Kdyby to slo, doporučoval bych exkurzi do cca trinacteho, ctrnacteho
stoleti.

// kdysi i ve skole, jenze dnes tento vyber jiz nefunguje, je nas tu
// hodne, kazdy se ritime jinam, internet na nas chrli tuny
// neselektovanych informaci, kdyz posloucham soucasne studenty ZS tak
to
// je hruza, takove ty doomovky a podobne ... Opet nefunguje přirozený

No ja třeba, ac nejsem gamebler, tak si jednou za par mesicu taky
zahraji doom. Mimochodem, slysel jste, ze chirurgove, jez hraji hry jsou
o něco zrucnejsi?
Mimo to, ja jsem od ZS uz dlouhy kus cesty, presto patrim k one soucasne
mlade generaci. Presto jsem jeji kritik...
Druha vec je, ze lide často nehledaji pricinu problemu v sobe samych,
ale hledaji vinika. Pocitac se branit neumi:).
Kuchynsky nuz muze byt stejne tak zbrani, jako pomocnikem. To plati o
mnoha vecech, i tech, ktere trapi cele lidstvo.

// vyber, kdo detem rekne, ze kdyz nekoho zabiji ve hre, ze to neni jako
// ve skutecnosti ? Pozor ! dostali jsme se do veku, ve kterem jiz
// neovladame techniku, technika ovlada z poloviny nas, a budouci
// generace se rodi jako otroci techniky (a pokroku).
// Tim ze se poradne
// neuci
// zaklady a postup "jak se k tomu vedeni doslo", tak zamrzneme na
mrtvem
// bode.

Nikdo netvrdil, ze zahodime vsechno, co bylo drive. Kdyby tomu tak bylo,
tak tu dnes nemame obory jako archeologie nebo historie...
Ale urcite nemuzeme rict, ze zakladem vzdelani je i schopnost vyroby
pazourku nebo upleteni kose z prouti...


// Dalsi generace, mozna presdalsi jiz nebude schopna badat, protoze uz
// nebude znat zaklady, bude znat supernejmodernejsi veci (viz
kapacitor,
// modry krystal) ale proc to tak funguje, to je zajimat nebude. Skonci
// to tim, ze uz nikdo nebude umet ani ovladat ty stroje ...

Isaac Asimov, hmm? :))).

// Nakonec, podle toho co vidim ve skole spolustudenty, nektere to
// ocividne vubec nebavi a jsou tam jen "aby meli lejstro" u nizsich
// rocniku jeste horsi, dnes proste lidi nebavi se vzdelavat - ha snad
// zde zacina fungovat nova forma genet. algoritmu, ktery by nas pokrok
mel
// zregulovat ...
// 

// >  No a vite o tom, ze
// > medicina se poslednich padesát let neobejde bez pokroku v
oblastech,
// > jako je chemie, elektronika, fyzika?
// 
// Presne zarivy priklad. Pokud chceme pokrok v jedne oblasti, musime
mit
// pokrok i v jinych oblastech ... ale PROC ? Kvuli vetsimu zisku ?
// 

Priklad:
<<stagnujici spolecenstvi
<<nikdy nevynalezlo atomovou bombu
<<nemeli tedy Hirosimu a Nagasaki
<<proc ji nevynalezli? neznaji kvantovou mechaniku
<<nikdy nesestavi zadny laser
<<nezajimaji je Vesmir
Vysledek: Az jim bude padat z toho Vesmiru kamen na kokos, tak budou jen
mavat klacky nad hlavou!!!



// > Oblasti, ve kterých je potreba pokroku je mnoha a ja urcite nejsem
z
// > tech, kteri vidi jen elektroniku. Kdyby tomu tak bylo, tak by ji
urcite
// > i studoval dal...
// 
// Ano, souhlasim, ale pozvolneho objevovani, ne hrrr, prevalcovat
// problem, rozkoukat se a jit dal. Je treba taky uklizet konstrukci pod
// sebou, natirat, jinak nam zrezivi a my spadneme dolu ...
// 

Zacinate si protirecit. Na jedne strane chcete dokonale pochopeni cele
zname vedy a techniky a na druhe strane kricite: PROC pokrok?


// 
// > // Tedy onen postup nekam (ne vzdy nutne "dopredu") ano, ale vzdy
// podlozeny
// > // prave tou znalosti historie a pouceni z ni.
// 
// S timhle naprosto souhlasim, bez vyjimky
// 
// > No jestli chcete historii zakladat na castech oboru
elektrotechniky,
// tak
// > vezte, ze je tu neco, co stoji v pozadi jednotlivych oboru elektro.
Je
// > to zase jen fyzika&matematika. Pokud z fyzikalniho pohledu porovnam
// tyto
// > oblasti:
// 
// > 1)elektronkova technika
// > 2)tranzistorova technika
// > 3)kvantova technika
// 
// > Tak nakonec dojdu nazoru, ze jsou to samostatne uzavrene celky.
Zadny z
// > nich nepotrebuje casti znalosti predchzoich oboru. Jedinne co se
nemeni
// > jsou analogicke zpusoby pouziti. Vsude lze najit zesilovace s dalsi
// > podobne prvky, ale tam ta podobnost a analogicka nazornost konci.
// 
// bohuzel, nekonci, tam prave zacina. Pokud se podivate na svet hooodne
// z nadhedu, vidite, ze je spousta veci na svete shodnych, a vzajeme
// provazanych shodne, pouze se zmeni "tvar" a "vyznam" velicin.:
// 
// usili     tok
// -------------
// napeti    proud elektronu        (tojle je spolecne u 1 a 2)
// teplo     vykon
// hladina   rychlost vytoku
// jas       proud fotonu
// frekvence energie
// 
// (no snad jsem to rozradil dobre)
// atd ....
// 

Bohuzel ne. K tomu, aby jste vymyslel a pochopil elektronku nutne
nepotrebujete kvantovku.

K tomu, aby jste vymyslel a nebo do hloubky pochopil polovodicovou
diodu, tranzistor nebo integrovany obvod uz potrebujete kvantovou
mechaniku.
Ikdyz ještě ne natvrdo...

K tomu, abyste vymyslel a nebo do hloubky pochopil laser uz musite
kvantovou mechaniku dobře ovladat.

Hrebicek do rakve:
Kvantova mechanika nepracuje se standardnimi pojmy jako jsou rychlosti,
zrychleni, kmitocty atd standardnim zpusobem. Mnohdy jsou tyto veliciny
navzajem presne nezjistitelne a nebo dokonce nezajimave.

Ani mistrovske umeni v oblasti klasicke Newtonovske fyziky Vas nepriprav
k tomu, aby jste byl schopen uvazovat v mezich kvantovky...
Toto je ma namitka k zahledenosti do historie.
Historie ani evoluce clověka samotneho nam nedava nic k pochopeni dane
oblasti.


// > //Pokud je to ale zalozeno
// > // primarne (popripade jenom) na vytriskani co nejvetsiho mnozstvi
// prachu,
// > // pak to muze skoncit jedine spatne.
// > //
// 
// No prave. to je ten duvod ...
// 
// > O penezich tu nebyla rec, ale ta zminka o historii je taky docela
// > zajimavy problem a prave zde si uvědomte, ze kazda dosud existující
// > civilizace, ktera stagnovala nakonec padla!
// 
// Pozor, ne ktera stagnovala, ale ktera zapomela na historii !! My uz z
// principu stagnovat budeme taky, prave proto ze zapomeneme na
historii.

Prikry nesouhlas:).


// 
// > Dalsi problem historie je v tom, ze ne vzdy historicke analogie
funguji
// > na současnost nebo blizkou budoucnost. Dosud zadna civilizace pred
nami
// > nemela ani tuseni, ze tohle misto, kde zijeme neni vecne. Za takove
// > situace se na historii jako radce nada spolehat na 100% a je to jen
// > jeden priklad.
// 
// Pouze nektere analogie neplati, ale ty obecne, ty plati. Dokonce ani
// tem nekterym soucasnym nelze verit ... (vznik vesmiru, zanik vesmiru
// ... teorie hmoty ...) pritom tohle jsou to prave ty nejzakladnejsi
// principy....
// 

No prave. A proto i Vy sam potrebujete onen pokrok k tomu, aby jste mohl
pochopit tyto problemy, ze?
Fyzikalni vedy netvareji zadne analogie.
Analogicka jsou pouze jednotliva chapani problemu v zavislosti na urovni
vzdelani jednotlivce ci skupiny. Nakonec je to prirozene. Na ZS nemuzete
prednaset o kvantove mechanice, kdyz jeste neumeji ani pohyby teles.
Na stredni skole pak urcite nebudete provádět vypocty v Minkovskeho
prostoru, kdyz se studenti nemuzou poprat s vypocty v rovine a prostoru.
Kazde skupine tedy podate jen priblizeni soucasne vedy, ktere pro
snazzsi pochopeni podlozite analogiemi.

Co me ale napada je to, odkud prameni ta averze laicke verejnoisti k
vede.
Verim, ze za toto mohou ve znacne mire media.
Reknete, co nejvice nadchne laiky? No prece to, kdyz nejaky vedec
prohlasi, ze se mylil. Avsak to, ze součásti tohot je objev
neocekavaneho rozmeru, to se jaksi z medii vytraci. Viz nedávný priklad:
Hawking

// 
// > Ano, mozna je to taky tim, ze jsem nezazil v dostatecne mire onu
// > stagnujici společnost, ktera tu byla ještě před par lety. Mozna to
bude
// > tim, ze jsem nezazil spolecnost, kde veda se musi delat na zakazku
// > politicke reprezentace. A nebo je to tim, ze většinu svého zivota
ziji
// v
// > dobe, kdy se mohu svobodne rozmyslet, co je pravda a o co stoji
// usilovat
// > bez toho, aniz by mi nekdo narizoval, jaka ta pravda je...
// 
// Souhlasim, komunismus, socialismus obecne tez rusi onen "prirozeny
// vyber" - stylem vsechno vsem. Ale myslite si, ze dneska je to jinak ?
// Jak byste definoval svobodu mysli ?
// 

Nejsem filozof:).

// > Pritom ja jsem nikdy netvrdil, ze pokrok je vec vzdy pozitivni. Ale
// > nejde o pokrok samotny, ale o jeho vyuzivani k dobremu nebo
spatnemu
// > ucelu...
// 
// Dodal bych, ze i ten dobry ucel se muze casem zvrtnout ke spatnemu.
//
// 
// --
// Best regards
//  BuFran
// 
// _______________________________________________
// HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
// Hw-list@list.hw.cz
// http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

Pak je tedy nedelat nic?
Vzdyt, kdo nic nedela, nic nezkazi:))).

S pozdravem,
		Marek Pavlu




---
avast! Antivirus: Odchozi zprava cista.
Virova databaze (VPS): 0502-0, 10.01.2005
Testovano: 11.1.2005 1:05:56
avast! (c) copyright 2000-2003 ALWIL Software.
http://www.avast.com







Další informace o konferenci Hw-list