Variace na jiz omlete tema -- (OC)XO doladovany DCF, CT1/2, GPS...

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Leden 3 19:08:26 CET 2005

Ten prijimac co vidite ve schematku citace, je jen kus prijimace. Je k tomu
jeste aktivni antena s krystalem, z ni leze cca 1 mV pomerne dost cisteho
signalu. Celkem tedy dva krystaly s sirkou pasma 3,5 Hz . Proto jsou u nich
trimry - do hodin se sirkou 12 Hz se nedavaji. Nehledejte v tom zadnou
slozitost, neni tam :-) Prijimac nema regulaci zesileni, je jedno jestli do
komparatoru procesoru leze 20 mV nebo 2V. Jde jen o to jen zjistit cas
pruchodu nulou. O veskerou dalsi filtraci fazoveho bordelu se stara
programova PLL. Ostatne je u toho i dost podrobny popis :(o) Tenhle prijimac
jsem mel pred par lety v jizni casti Bulharska (vzdalenost od vysilace 2000
km) a chodilo to, i kdyz jsem antenu strkal do hrnce a prikryval poklickou.
Pro rejpaly - samosrejme bez vody :-)
Andel

----- Original Message -----
From: "Marek Peca" <marek@tynska.cuni.cz>
To: "Eletrika" <hw-list@hw.cz>
Sent: Monday, January 03, 2005 12:23 PM
Subject: Variace na jiz omlete tema -- (OC)XO doladovany DCF, CT1/2, GPS...

Zdravim,

plno lidi uz zde tento problem uspesne resilo, parkrat se tu o tom i
povidalo, nicmene nekolik dotazu bych jeste mel.

Rad bych si postavil oscilator doladovany radiovym signalem (presny
cas, televize, GPS). Mely by mi prijit postou od americkeho vekslaka
OCXO 19.2MHz.

Se zajmem jsem cetl zejmena clanek pana Andela
<http://www.mirnet.cz/vaelektronik/dcfcit.htm>,
<http://hw.cz/docs/dcf/dcf_generator.html>. Na nem me fascinuje
zejmena jednoduchost DCF prijimace (popravde receno, moc jej nechapu
-- jedna se o "strhavany oscilator"?).

Dale jsem namatkou narazil na
<http://www.qsl.net/dk7nt/cro/english/croarte.htm>.
Autori meri fazovy rozdil jednocipem a vyvazuji zmeny D/A prevodnikem
(jaky regulacni algoritmus pouzivaji nevim), zapojenym na vstup OCXO.
Potud chapu a chtel bych nasledovat.
=*=*=*=> Ovsem co me na jejich kontrukci zarazi: zduraznuji pouziti
spickoveho D/A Burr-Brown, _tepelne_kompenzovane_ napetove reference
a precizniho provedeni analogove casti, aby nebyl vystup D/A zarusen.

??Proc??
Pokud to dobre chapu, tak napetovy doladovaci vstup OCXO pouze urcuje
hodnotu, na kterou se stabilizuje topeni. Myslim, ze je timpadem
jedno, pokud je na signalu nejake ruseni -- to se prece pri
setrvacnosti trouby nemuze projevit. Nebo ano? Osobne bych pouzil
nejradeji asi PWM. A dalsi vec, copak je dulezita vyrazne teplotne
stabilni reference? Podle me ne, vzdyt referenci je prijimany
kmitocet a zbyvajici, pomalu se menici veliciny, vyrovna regulace.
Unika mi neco?

+---------------+          +------------+
| prijimac DCF, |--------->|            |
| GPS ci CT1/2  |          |            |
+---------------+          |            |
                           |    MCU     |
+------+    +---------+    |            |
|      |--->| delicka |--->|            |
| OCXO |    +---------+    |            |
|      |<---(filtr?)-------|PWM(D/A)    |
alg. MCU: MCU cita fazovy rozdil, zmena od pocatecni hodnoty (popr.
od 0) = regulacni odchylka, ta jde vynasobena konstantou na PWM.
Pokud nastal vypadek signalu, zustava na PWM hodnota z minula.

Bude to takhle fungovat? Bude to dostatecne presne?

Dekuji mnohokrat za rady.
Mozna jsem natvrdlej a neco mi uslo, tak se prosim nehnevejte.

Hezky novy rok, hodne zdaru a stesti
preje MP.