Technologie SmartBoard

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pondělí Leden 3 10:11:29 CET 2005

Touchscreeny (transparentne) su:
- analogove (teoreticky nekonecne rozlisenie)
- digitalne (matica, casto velmi hruba)

Analogove touchscreeny su:
- rezistivny: 2 folie pokovene ITO (Indium-Tin-Oxide - priehladna
vrstva) s nejakou separaciou (nemusi byt nevyhnutne 3. folia, videl som
vtipne urobene "vybuleniny" na jednej z folii, kde ITO nebolo), pri
stlaceni sa urobi kontakt, z pomerov odporov meranych od rohov sa da
vypocitat, kde ten kontakt je. Ma obmedzeny zivotnost (dana unavou
materialu). Je treba urcity tlak na aktivaciu, ale moze to byt cokolvek
(prst, nechet, kolik, prst v rukavici). Poskrabanie moze a nemusi prezit.
- ultrazvukovy s povrchovou vlnou (vid ELOtouch) - ultrazvukovy vysielac
vysle povrchovu vlnu, ktora sa sustavou "zrkadiel" prezenie plochou a
dalsou sustavou "zrkadiel" sa odrazi do prijimaca, prst ju utlmi v
urcitom mieste. Pomerne odolny, ale pri poskrabani prip. silnom
zaspineni strati funkciu; je potrebny prst resp. nejaky tlmiaci material
(nechtom ci kolikom to nejde, s rukavicou moze byt problem ale nemusi);
ale da sa do urcitej miery snimat aj Z (pritlak).
- kapacitny (s roznymi variaciami) - jedna ITO vrstva je naparena na
odvratenej strane folie (skla), meria sa pomer vf prudov tecucich z
rohov cez odporovu vrstvu do prsta (zeme). Asi najodolnejsie, prezije
poskrabanie, vo verzii s kalenym sklom prakticky neznicitelne. BOhuzial
funguje len na holy prst.
- exoticke - asi najzaujimavejsi je tlakovy - sustava tlakovych snimacov
v rohoch tuheho (skleneneho) touchscreenu

Nieco medzi analogom a digitalom je lightpen (snimajuci prechod luca
CRT), prip. nejake odvodeniny.
Kazdy analogovy ide samozrejme urobit ako digitalny (ale u povrchovej
vlny sa to neoplati); naviac sa pouziva este sustava IR zavor pod
roznymi vznesenymi nazvami.

Na amatersku konstrukciu z tohoto vhodne nie je takmer nic kvoli potrebe
transparentnych ITO vrstiev; mozno by sa dalo polaborovat s tlakovym
principom, ale cital som o tom, ze je to dost tazke rozchodit (nejako sa
musia riesit nie celkom kolme tlaky). Mozno by sa dal skusit aj
ultrazvuk nie povrchovo ale v priestore?

Jano Waclawek