Zalohovany zdroj 12V

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Únor 21 23:07:18 CET 2005

Ja jsem tohle resil pred spoustou let (1992-1995) u hodin, ktere jsme delali
pro rozhlas - v krajich se z nich vysila casove znameni. Takze koncepce:
zdroj napeti 27,6V (baterie 2x12V 1,2 Ah) sice s proudovym omezenim na 0,3A,
ale snimaci odpor je jen v minusu baterky a nereaguje na celkovy proud
zdroje. Zdroj ma teplotni zavislost cca -40 mV/K tak aby to vyhovovalo
baterce. Pro maximalni zivotnost baterky by melo byt napeti dost presne, cca
tech 13,8V pro 12V baterii. Prebijenim se desky rozpadaji, nedobijenim
sulfatuji. Gelovce strasne vadi vyssi teplota. Mam dojem (cetl jsem to uz
davno), ze zvyseni teploty o 10K snizi zivotnost na polovinu. Olovena
baterka nevyzaduje na rozdil od NiCd vybijeci cykly. Pokud nejaka UPSka
obcas baterku odpoji a zatizi odporem, jedna se spis o mereni vnitrniho
odporu nez o nejake vetsi vybijeni.
Provozni zkusenosti:
V hodinach, ke kterym je pripojeno vice displeju a zdroj se hreje, baterka
odesla i po 3 letech. Nektere baterky jsou tam dodnes, ale urcite bez
kapacity. Jen uz nikdo nevi, ze je v tom baterka :-))
Pokud se zkratuje clanek, ostatni se zacnou prebijet a proudove omezeni
snizi napeti zdroje. I tech trvalych 300 mA dokazalo baterku odspuntovat a
ten sajrajt z ni saknul.
Presto ze jsem do navodu tehdy napsal, ze jednou do roka by se mely hodiny
odpojit od site a s merakem pripojenym k baterce kontrolovat pokles napeti,
nikdo to nedela. Pri tom rozhlasaci maji dobre udrzbare. Ale kdo by na to
pamatoval :-)
Kdyz v kosickem radiu po 6 letech provozu pri vypadku elektriky chciply i
hodiny, strasne se divili ze je v tom nejaka baterka a nenasli ani navod,
aby nastavili podruzne hodiny:-)) Kdyz technik po 2 dnech hledani chyby
volal, ze minutove impulzy nejdou ani z procesoru, nadiktoval jsem mu jak se
to ma nastavit. Dnes jiz visi navody na internetu. Je ale otazka, kdo je tam
bude hledat.
Dnes se v radiu pri instalaci hodin resi jine problemy. Maji tam velkou UPS
na vsechno, ale pro jistotu by chteli baterku i v hodinach. Dokonce ji
chteli nechat odpojenou, aby se pry neopotrevovavala. Je tezke jim
vysvetlit, ze odejde tak jako tak a ze jedine na co se lze spolehnout je ta
UPSka, ktera je pravidelne kontrolovana.
Andel