OT Software pro e-shop, redakcni system ?

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Pátek Prosinec 30 23:59:11 CET 2005

> PHP Nuke je asi dobra volba, ale pocitejte s tim, ze se tomu budete muset
> venovat misto toho nez byste nekomu platili.
> To je zivot.

Php? Na e-shop? O vy se ale vůbec nemate rad!

> Pozadavky , noznost provozovat shop s pomerne rozsahlym sortimentem (cca

Zkuste se podivat na Zope. Pravda, jejich web je spise nepřátelsky, najit
nejake pluginy (zopiste jim rikaji produkty) a funkcne je implementovat
obcas taky neni zadna sranda, ale jinak si opravdu piskam. Zadne starosti s
updaty, proste jednou kdyz na nem neco udelate, je to na furt. Je cely
napsany v pythonu a vykonnostne na tom neni zrovna nejhur, serviruje
polovinu toho co apache ve statickych strankach (u zope jsou vsechny stranky
dynamicke, ikdyz je udelate staticke).

> 10.000 polozek  ), pripadna moznost primeho placeni pomoci kreditni karty

Do zope jsou nejake produkty pro bankovni operace.

> nebo bank typu e-banka, moznost sledovani stavu zakazky atd. Moznost na
> platforme provozovat vice nezavislych obchodnich agend, snadny import dat
> do
> úcetnictvi (sql databaze), moznost provozovat shop ve vice jazykovych

Sql neni problem. Budto pouzijete nektery z dostupnych adapteru, nebo ODBC a
produkt mxODBC (tak, ted misto neustaleho napadani, jsem je konecne jednou
doporucil). Na MSSQL pristup ale nez mxODBC radeji sybase ASE, veskere mnou
popisovane problemy co muzete najit byly zpusobene mou neznalosti MSSQL a
spatnzm navrhem datovych typu (text/ntext - to delali anglicani) :o)

> mutacich, respektive, aby se vse zobrazovalo v jazyce zeme odkud pochazi
> zakaznik (jeho IP adresa).

Treba Plone (to je jeden z produktu pro Zope) tohle servirovani spravneho
jazyka umi, on to mimochodem neni zadny problem to udelat rucne, pro samotny
zope jsoutake k dispozici ruzne implementace vicejazycnych podpor.

> Poradite nejaky vhodnyy sw, jde nam o skalovatelne robustni reseni , muze

Ano, zope umi ZEO, coz je skalovani serveru jake asi hned tak nekde
nenajdete, dokonce muzou byt od sebe velmi daleko.

> jen zdima platbami za updaty, servisni  zasahy atd. Free reseni na Linuxu
> ma
> prednost.

Zope jede na vsem.

> Castecne nezavisle na e-shopu hledame redakcni system pro internetovy
> server, zatim jsme rozhodnuti pro PHP Nuke, ale mozna nam doporucite neco
> jineho, lepsiho.

Zkuste ten Plone (jednoduche zprovozneni a pritulnost, katastrofalni pro
priohnuti dle svych potreb ale maji mnoho svych doplnku), pripadne CMF
(horsi privetivost, naprosto libovolna implementace cehokoli kamkoli). Pro
zope jsou toho ale spousty, od jednoduchych (Cube), az po treba Sylva, Icoya
nebo eDito (ten umi vyrabet tiskove predlohy pro litografii).

Zope vsechno uklada do stromove databaze, umi traverzovat dotazy do
relacnich databazi jako by byly ze stromove (naprosto idealni pro SEO
rika-li vam to neco).

Kdysi vysla kniha Content management mit Zope, je to takový manažerský i
technický pohled na věc, který jinak nikde nenajdete.

Nevyhoda? Omezeni pythonu (1 procesor enough). Ale nestačí-li vám výkon, ani
rozmazlené cachovací možnosti, lze předřadit squid jako reverzní proxy (tam
je další výhoda v podobě dynamického cachování částí stránek co bylo
vyvinuto kvůli zopistům v cnn a akamai). Anebo mít více zopů na jednom
stroji a spojit je přes ZEO. Anebo více strojů v různých místech světa v
ZEO.

Další nevýhoda je, že je pro zope některými paranoiky doporučeno, aby byl
schován za reverzní proxy (zope totiž používá webserver Medusa, ale problémy
jsem pozoroval jen na windowsech, na linuxu pohoda). Většina těch
paranoidních tak používá apache (zvýšené bezpečnostní riziko), ale ti
paranoidnější sáhnou po www.apsis.ch/pound - je s ním mnohem jednodušší
život než s apache, je rychlejší a směrem k zopovým VHM univerzálnější a
hlavně bezpečnější.

V česku zope používá třeba errortel, objevil jsem to cca před rokem-2 jen
náhodou (zope používá defaultně jisté typické názvy pro renderování obsahu
složky ale dá se to změnit). Schovaný ho měli za apachem.

Zkuste se obrátit se svým dotazem, formulovaným anglicky do zope@zope.org,
já život zope tolik až nesleduji, vyčkávám na doladěnou revoluční změnu
zope3.