Brzdenie DC motora
Jirka
zaloha@volny.cz
Pátek Prosinec 30 21:07:41 CET 2005
Daniel Valuch napsal(a):
> mechanicku energiu naakumulovanu v rotore plus ostatnu energiu z
> indukcnosti motora treba nejakym sposobom spotrebovat. Zakladnou
> vlastnostou PWM je ze je bezstratova, t.j. akekolvek pokusy brzdit
> roztoceny motor skratovanim tranzistorom skonci znicenim niektoreho
> prvku obvodu. Skuste tam pridat do serie vhodny rezistor a potom jeho
> velkost regulovat tym PWM, uvidite ze to pojde lepsie :-)
Priznam se, ze ted jsem Vas nejak moc nepochopil - myslim hlavne to,
proc smesujete PWM a jeji vlastnosti s brzdenim...
Tedy jinak: brzdeni zkratem se samozrejme normalne pouziva, typickym
prikladem jsou treba modelarske PWM regulatory, kde se rasantni
zabrzdeni motoru po vypnuti PWM pouziva ke sklopeni vrtule (aby posleze
nebrzdila v letu). Nejde tam o zadne hracky, nybrz spickove proudy
desitky az stovky A, pricemz vse funguje bez pridavneho odporu (on se v
obvodu stejne vzdycky nejaky posklada).
V kostce receno: nejde o nic jineho, nez:
1) zajisteni bezpecneho "neprekryti" sepnuti PWM a brzdy
2) dostatecne dimenzovani (nejen) brzdiciho transistoru
3) tvrde a "ostre" spinani jak PWM, tak brzdiciho transistoru
Brzdici odpory se pochopitelne pouzivaji, ale az od urcitych
akumulovanych energii vyse, kde integral mareneho vykonu neni
zanedbatelny, pripadne proudy stoupaji nad rozumne meze. U steracoveho
motoru (tedy nehybe-li s nakladakem...) bych to nepokladal za potrebne.
--
Jirka
Další informace o konferenci Hw-list