Brzdenie DC motora

Jirka zaloha@volny.cz
Pátek Prosinec 30 21:07:41 CET 2005


Daniel Valuch napsal(a):
> mechanicku energiu naakumulovanu v rotore plus ostatnu energiu z 
> indukcnosti motora treba nejakym sposobom spotrebovat. Zakladnou 
> vlastnostou PWM je ze je bezstratova, t.j. akekolvek pokusy brzdit 
> roztoceny motor skratovanim tranzistorom skonci znicenim niektoreho 
> prvku obvodu. Skuste tam pridat do serie vhodny rezistor a potom jeho 
> velkost regulovat tym PWM, uvidite ze to pojde lepsie :-)

Priznam se, ze ted jsem Vas nejak moc nepochopil - myslim hlavne to, 
proc smesujete PWM a jeji vlastnosti s brzdenim...

Tedy jinak: brzdeni zkratem se samozrejme normalne pouziva, typickym 
prikladem jsou treba modelarske PWM regulatory, kde se rasantni 
zabrzdeni motoru po vypnuti PWM pouziva ke sklopeni vrtule (aby posleze 
nebrzdila v letu). Nejde tam o zadne hracky, nybrz spickove proudy 
desitky az stovky A, pricemz vse funguje bez pridavneho odporu (on se v 
obvodu stejne vzdycky nejaky posklada).

V kostce receno: nejde o nic jineho, nez:

1) zajisteni bezpecneho "neprekryti" sepnuti PWM a brzdy

2) dostatecne dimenzovani (nejen) brzdiciho transistoru

3) tvrde a "ostre" spinani jak PWM, tak brzdiciho transistoru

Brzdici odpory se pochopitelne pouzivaji, ale az od urcitych 
akumulovanych energii vyse, kde integral mareneho vykonu neni 
zanedbatelny, pripadne proudy stoupaji nad rozumne meze. U steracoveho 
motoru (tedy nehybe-li s nakladakem...) bych to nepokladal za potrebne.

-- 
Jirka



Další informace o konferenci Hw-list