Dotaz na tranzistor

Jan Waclawek wek@evona.sk
Pondělí Prosinec 12 14:27:09 CET 2005

V tomto pripade by som od pasa volil z mojho oblubeneho radu E1
(100-1k-10k-100k, s tym si musi bastlic vystacit :-) ) hodnotu 10k.

Mno dobre, tvarme sa trocha vedecky.

Kedze chcete tym potahovat za vstup TTL, mal by sa ten tranzistor
spravat trocha ako vystup TTL, t.j. by mal vediet potiahnut okolo 10mA
(voci tomu je ten 1mA tecuci tym kolektorovym odporom zanedbatelny).
Predpokladajme, ze beta tranzistora je 10 (je to v skutocnosti podstatne
viac, ale tym ze zoberieme menej nic nepokazime a tym padom tam mozeme
dat aj nejaky historicky cenny sovietsky tranzistor namiesto tohoto
moderneho prehniteho zapadneho). To znamena, ze cez bazu treba pretlacit
10mA/10=1mA. Predpokladajme ten spominany VBE(sat,max)=1V (nechce sa mi
pozerat do datasheetu ale bude to takto nejako), z Ohma nam vyhde
RB=(24-1)/0.001=23kOhm. Nuz, tymi 10kOhm nic nepokazime, potecie tam o
nieco viac - nieco vyse 2mA.

Zahadne odchadzanie za idealnych okolnosti nehrozi, avsak co je na tomto
svete idealne... Takze treba zauvazovat ci nahodou za nejakych okolnosti
+24V sa nezmeni napr. na +1000V alebo -24V, to by bolo treba prijat
adekvatne opatrenia.

Avsak upozornenie, necakajte, ze takto to pofrci na cojaviem akej
rychlosti, bipolarny tranzistor v saturacii je lemra...

wek