vyuziti pasma 40 MHz

RVsoft rvicek@quick.cz
Sobota Prosinec 10 00:00:29 CET 2005

Vladimír Anděl napsal(a):
> Tak tomu nerozumim. Pasmo 27 MHz bylo potreba opustit protoze 100 mW ERP je
> malo?

Uz vysilac Modela mel tusim 500mW. Takze ani tim byste nesmel dnes
vysilat. Navic se tusim v pasmu 27MHz delaly vysilace Modela jen v AM
modulaci, ktere dnes vysilat nesmeji. Novy vysilac si na pasmo 27MHz
nekoupite.

A driv bylo povoleno vic, nebo za bolsevika tech 100 mW stacilo
> protoze nebylo tolik kanalu na CB?

Za komacu bylo pasmo 27MHz vicemene jen pro modelare, nebot se CBckama
se dostali do styku jen provereni funkcionari strany a to jeste smeli
vysilat jen nejakym smesnym vykonem a jen asi 50km od hranic. Nepamatuji
si kolil tam bylo kanalu pro modelare, ale mel jsem tusim i krystaly na
kanal 32 takze urcite hodne a vykon 500mW urcite.

A jak je to s tema kanalama CB - vim ze
> nekde maji mezi kanaly 10 KHz a nekde 20. Nejsou ty vynechane kanaly prave
> ty modelarske?

I kdyby to tak bylo tak stejne si to nikdo nelajsne tam neco pustit z
obavy ze prvni kamion se 100W topenim vas prezehli na vsech moznejch
harmonickej co mu z toho hrajou.

Takze by to do sebe (se slusnym prijimacem) lezt nemelo a
> pasmo 27 MHz je pro modelare stejne pouzitelne jako driv?

Modelarske prijimace nejsou slusne zadne, protoze civky, kvalitni
kondenzatory atd. jsou tezke a velke. Navic ty metrove anteny nekdy i
jen 50cm na 27MHz a vetsinou v blizkosti rusici elektromotor nedavaji
moc sanci na nejakou kvalitu. Proto se to vse dohani brutalnim vykonem
na strane Tx.

> A navic se
> objevila nova pasma, takze nikoliv bolestny prechod, ale svobodne rozhodnuti
> k prechodu na nova kvalitnejsi pasma?

Netvrdim, ze pro vsechny to byl prechod bolestny, protoze nekdo uvital
moznost si koupit lepsi radio nez Modelu, ale hromada lidi by s tema
Modelama vydrzela dlouho. Navic lodari byli nuceni anblok prejit na
40MHz. Hlavne starsi modelari (nenarocni) nekdy dost dlouho setrili na
radio aby ho za par let vyhodili. Pokud se nepletu tak Rx stal v roce 87
1000Kc, servo ST-1 550Kc a TX uz nevim. Ceny srovnatelne s dneskem, ale
ty platy ted a tenkrat.

> A s temi ostatnimi (nemodelarskymi)
> pojitky na 40 MHz - normalne se vyrabeji a pouzivaji. Kamarad tim ma rizene
> otvirani garazovych vrat a je to odnekud z Thaiwanu. Tam se to jiste dela
> pro cely svet :-).

No ono kdyz si projdete ruzne prodejni retezce tak objevite zverstva a
prestoze na ne modelari nekolikrat upozornovali tak to nikoho nezajima.
Bezne jsou tam hracky na DO na frekvencich kde vysila televize, radia a
podobne. Dokonce maji vystavene homologace!!!

> Ale myslim ze ten pomer povolenych vykonu 10 mW a 1W u
> modelarskych vysilacu hovori sam za sebe. Nemate se ceho bat. Vykon 100x
> mensi na nejakem sousednim kmitoctu (treba v mezere mezi vasimi kanaly) vam
> prijimac rozhodne nezahlti.

Ale jo pokud dodrzite VO tak Vam nikdo nic nemuze. Jen jsem chtel rict,
ze experimentovani na 40MHz muze mit dosti tragicke nasledky a ani se to
nemusite dozvedet. Dobre serizene ero u ktereho zabral fail-safe muze
pristat o par kilometru dal primo na dalnici.

> Ale dulezita je jina vec. Je rozdeleni pasem v cele Evrope stejne?

Melo by byt temer stejne zvlast v EU by se melo casem sjednotit.

Kdyz pred
> 30 lety tata delal na Zelivce dalkovy prenos parametru vody, pouzivali jsme
> stanice PR11 (1W)  na 33,625 MHz. V lete tam bylo slyset vsechno mozne
> vcetne italskych taxikaru a kdyz jsme delali spojeni cca na 4 km, ten bordel
> byl nekdy i silnejsi nez nas signal.

Tyhle pasma se v pripade odrazu od ionosfery nesou hodne daleko a to i v
pripade maleho vykonu. Sam mam nejdelsi spojeni na 4W a jen dratovou
antenu "slimaka" hozeneho na strom asi na 1700km nekdy ve 4h rano a
report 59 zrcadlove. Ve finale jsem kecal s prostorem asi 50x50km.
Vzhledem k sjednocovani narodnich kmitoctovych tabulek v ramci EU by ale
to co popisujete hrozit nemelo.

> Nemate na modelarskych pasmech taky
> tyhle problemy? Poslech jste si nekdy jake ruseni tam mate?

Co jsem mohl poslechnout - prehledak si mam moznost pujcit jen obcas tak
je tam vesmes cisto.

Pokud chcete
> zvysit bezpecnost vaseho spojeni, nebylo by to opravdu lepsi na vyssich
> pasmech kde dalkove ruseni neni?

To nelze. Jsme omezeni VO. Ja osobne bych nejradeji presel na americke
frekvence (tusim 75MHz). Mensi anteny, mensi prijimce, mensi ruseni,
signal se lip siri na direkt (co je 100% rizeni modelu) atd..

RadekCX