[AUTO] urceni smesi paliva - bylo: kdyz bude ten patek :-)
Pavel_t
pavel_t@centrum.cz
Sobota Prosinec 3 14:09:26 CET 2005
>>Me je spis zahadou, na co u benzinu ta vaha vzduchu je, podle mych
>>pozorovani se smes doladi lambda regulaci za vsech podminek, i kdyz
je >>vaha odpojena.
>>Mam podezreni, ze jen na prechodove stavy.
>>
> No ja znam spis starsi auta, ale tam je lambda opravdu jenom na lehke
> korekce v radu jednotek procent. Obvzlast pokud je to jenom narrowband
> sonda (bez spetne vazby). Spis jsou motory ktere se ridi mnozstvi
> benzinu podle rozdilu tlaku v sani a venku.
No je to spise na odkaz na odbornou literaturu ale nemam zadny po ruce
tak to jen v kostce zkusim popsat sam:
At se jedna o karburaci nebo vstrikovani vzdy je (narozdil od vznetoveho
motoru (diesel)) potreba vzdy dodrzet pomer (lambda 1) s odchylkou
urcenou provoznim rezimem. Mnozstvi vzduchu urcuje ridic plynovym
pedalem ale to je vse co muze ovlivnit (vyjma sytice u starych motoru)
dale se palivo urcuje:
-karburator: pomer paliva a vzduchu je dan konstrukci difuzoru, trysek a
hladiny (tlakem u pretlakovych) paliva v komore pred tryskama. Teplota,
hustota, vlhkost ovlivnuji vlastnosti prutoku vzduchu difuzorem a tim i
koriguji pomer vzduchu. Dale smes ovlivni akcelaracni pumpa, sytic apod.
-vstrikovani: zde se bud pouzije mnozstvi vzduchu realizovane mernou
klapkou v sacim traktu. Bez nej je motor nefunkcni! Nebo vahou vzduchu a
uhlem otevreni skrtici klapky (plynovy pedal) coz je opet mnozstvi
vzduchu ale RJ o nem vi vice a muze lepe urcit smes. Vaha umoznuje
korekci smesi podle teploty, namorske vysky apod. Lambda je pouze
korekcni zpetne vazba a pri prechodech se ignoruje nebo bere "s
rezervou". Dalsi cinitelem pro korekci smesi je napriklad teplota motoru
(nahrada sytice) a cim novejsi motor tim vice velicin do smesi vstupuje.
Spolu se smesi je rizeno i zapalovani (dnes uz vzdy, drive to nebylo
podminkou) coz umoznuje kvalitnejsi spaleni smesi.
Z vyse uvedenho tedy plyne, ze bez vahy muze motor fungovat, z uhlu
klapky vi kolik vzduchu proteklo do valcu ale nevi jaky to byl vzduch
takze si doplni default jeho vlastnosti a pripadne zkoriguje podle
lambdy. Bez uhlu klapky fungovat nemuze resp. na volnobeh ano ale
pridanim plynu dojde k jeho zastaveni.
Pavel
Další informace o konferenci Hw-list