[AUTO] urceni smesi paliva - bylo: kdyz bude ten patek :-)

Pavel_t pavel_t@centrum.cz
Sobota Prosinec 3 14:09:26 CET 2005


 >>Me je spis zahadou, na co u benzinu ta vaha vzduchu je, podle mych
 >>pozorovani se smes doladi lambda regulaci za vsech podminek, i kdyz 
je >>vaha odpojena.
 >>Mam podezreni, ze jen na prechodove stavy.
 >>
 > No ja znam spis starsi auta, ale tam je lambda opravdu jenom na lehke
 > korekce v radu jednotek procent. Obvzlast pokud je to jenom narrowband
 > sonda (bez spetne vazby). Spis jsou motory ktere se ridi mnozstvi
 > benzinu podle rozdilu tlaku v sani a venku.

No je to spise na odkaz na odbornou literaturu ale nemam zadny po ruce 
tak to jen v kostce zkusim popsat sam:

At se jedna o karburaci nebo vstrikovani vzdy je (narozdil od vznetoveho 
motoru (diesel)) potreba vzdy dodrzet  pomer (lambda 1) s odchylkou 
urcenou provoznim rezimem. Mnozstvi vzduchu urcuje ridic plynovym 
pedalem ale to je vse co muze ovlivnit (vyjma sytice u starych motoru) 
dale se palivo urcuje:

-karburator: pomer paliva a vzduchu je dan konstrukci difuzoru, trysek a 
hladiny (tlakem u pretlakovych) paliva v komore pred tryskama. Teplota, 
hustota, vlhkost ovlivnuji vlastnosti prutoku vzduchu difuzorem a tim i 
  koriguji pomer vzduchu. Dale smes ovlivni akcelaracni pumpa, sytic apod.

-vstrikovani: zde se bud pouzije mnozstvi vzduchu realizovane mernou 
klapkou v sacim traktu. Bez nej je motor nefunkcni! Nebo vahou vzduchu a 
uhlem otevreni skrtici klapky (plynovy pedal) coz je opet mnozstvi 
vzduchu ale RJ o nem vi vice a muze lepe urcit smes. Vaha umoznuje 
korekci smesi podle teploty, namorske vysky apod. Lambda je pouze 
korekcni zpetne vazba a pri prechodech se ignoruje nebo bere "s 
rezervou". Dalsi cinitelem pro korekci smesi je napriklad teplota motoru 
(nahrada sytice) a cim novejsi motor tim vice velicin do smesi vstupuje. 
Spolu se smesi je rizeno i zapalovani (dnes uz vzdy, drive to nebylo 
podminkou) coz umoznuje kvalitnejsi spaleni smesi.

Z vyse uvedenho tedy plyne, ze bez vahy muze motor fungovat, z uhlu 
klapky vi kolik vzduchu proteklo do valcu ale nevi jaky to byl vzduch 
takze si doplni default jeho vlastnosti a pripadne zkoriguje podle 
lambdy. Bez uhlu klapky fungovat nemuze resp. na volnobeh ano ale 
pridanim plynu dojde k jeho zastaveni.

Pavel




Další informace o konferenci Hw-list