elektronicke spinani indukcni zateze

Delphin delphin@post.cz
Úterý Srpen 16 18:44:47 CEST 2005

> Poznamka: Udajne existuji i triaky, ktere je nutno ovladat obema
> polaritami
> proudu, tzn. kladnym pri kladne pulvlne a zapornym pri zaporne (ale nikdy
> jsem takovy nevidel). Normalni triaky lze ovladat libovolnou polaritou,
> nezavisle na smeru rizeneho proudu, tedy napr. vzdy kladnym proudem,
> jako ve vyseuvedenych pripadech.

Triak je zkonstruovan pro zapinani kladnym napetim pri kladne pulvlne a
zapornym napetim pri zaporne pulvlne. Konkretne pri zaporne pulvlne se
zapina kladnym napetim na G velmi neochotne a je nutny az trojnasobny proud
do G. Je to dano konstrukci, kdy ucel vyvodu G je privest do strukury pobliz
A1 prave opacny potencial nez ma A1. To ze to bezne funguje ve vsech ctyrech
kombinacich, neznamena ze je to tak vseobecne pouzitelne. Rozdil je v
prubehu a rychlosti spinani.

Samozrejme to nema smysl resit u blikatka s zarovkami, ale u vykonovych
aplikaci rizeni napr. vzdy kladnym proudem je silne nevhodne.

Konkretni vhodne zapojeni pro spinani triaku je na str. 4 zde:
http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/5040/MOTOROLA/MOC3042.html