ADSL?

Martin Marek martin.m.888@seznam.cz
Pátek Srpen 12 13:55:16 CEST 2005

> Me osobne by zajimalo, kdyz jsem skouknul par nabidek ruznych
> provideru - agregace 1:50 znamena, ze to taky muze behat 50x
> pomaleji nez je jmenovita rychlost? Jak to je v praxi?
>
> P.K. ______________________________________________________________

V praxi jde hlavně o to na co to potřebujete
a kolik na to máte peněz, to platí i pro modemy.

1. Mám-li Linux, tak samozřejmě ADSL modem,
který má pro něj ovladače, ovladače pro Windows
bývají samozřejmostí, mělo by tak být i pro Linux

2. Mám-li dostatek peněz, chci provozovat různé
P2P sítě nebo stahovat kvanta dat, pak nepočítanou
linku ale cca 1500,-Kč měsíčně s DPH a více,
na to nemám ani já :o)

3. Chci solidní Inet na mail a nějaké surfování,
ICQ, chaty atd., tak výběr je velký, bacha jen
na datové limity, může být třeba 2GB dat na měsíc
a pak si dokupuji třeba 1GB za 35,-Kč.
Mě se jeví jako optimálnější varianta s FUP,
tedy Fair User Policy, kdy já
osobně stáhnu 2GB(v obou směrech - data přijatá
a odeslaná se sčítají), pak mi sníží rychlost
na polovinu, stáhnu 1GB, zase rychlost na polovinu
až končím na 64/64 Kbit/s, což je docela pohoda
a stalo se mi to právě jednou :-)
Vždy v pátek se mi rychlost zase navýší na
maximum, tedy 1024/256 Kbit/s
mám Inet od Telecoumu, nebijte mě,
uvažoval jsem o Volným, ale zvítězila
pro mě levnější a výhodnější varianta :o)

4. Solidní nabídky ADSL jsou na www.dsl.cz

5. Agregace 1:50 myslím znamená, že kapacita
se rozděluje k 50 uživatelům
Agregaci mám také a pozoruji ji jen
v pátek večer, jinak brzo ráno atd.,
kdy je připojeno méně lidí se defacto
skoro neuplatní

6. Je také rozdíl mezi garantovanou rychlostí
a maximální rychlost, garantovaná rychlost
znamená, že to běží tutově touto rychlostí,
ale zase je to o penězích

7. Instalaci ADSL modemu+splitru a kabelů
zvládne myslím každý jen trochu zručný
člověk, jen bacha na to, že splitter musí
být první, tedy pořadí holá LINE a pak splitter
a z něj pak rozbočení na větev na telefonu(ů)
a z něj pak rozbočení do ADSL modemu
a z ADSL modemu buď Ethernetem nebo USB
kabelem do počítače

8. Chci-li mít domácí počítačovou síť,
tak většinou mám v počítači 1 síťovou kartu
Ethernet, pokud připojím Ethernetový ADSL modem,
tak nepřipojím jiný počítač, proto raději,
když Ethernetový modem, tak třeba 4portový
se Switchem - switch je něco jako hub,
ale lepší a propojuje počítače do sítě,
dobrej je DryTek Vigor, má ho kámoš
a ten umí i Wifi, takže může do Inetu
ze 4 počítačů současně + z počítače s Wifi
a samozřejmostí je, že to má v lokální síťi,
umí to NAT, vestavěný HW FireWall,
docela bych ho bral, ale je dražší :o)

Martin