Posilani penez pres Western Union ?

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Srpen 5 01:02:44 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 4.8.2005:

> Nekdo tu zminoval, ze platil za pristroj na ebay pres Western Union,
> prozradite jak to u teto firmy chodi a kolik za sve sluzby uctuji ?
> Musim jim prinest hotovost nebo zvladaji i bezhotovostni operace
> nerkuli prevod men ? Prodejce akceptuje PayPal, bankovni prevod a
> Western Union, jde mi o to ce je nejvyhodnejsi :-).

Western Union je platebni system, ktery funguje podobne jako slozenky
na poste, ale temer do celeho sveta a navic okamzite. V praxi to
funguje takto:

1. Doneses hotove penize (tedy zadny bankovni prevod, to uz je logicke
z nasledujiciho popisu) do pobocky Western Union. To muze byt bud
primo ta pobocka nebo to take dela Ceska posta, Reiffeisen banka
apod. (na postu nechod, tam to poradne neumeji, to si najdi na webu
jinou pobocku, pokud je to mozne).

2. Vypises prikaz, komu presne chces penize poslat, pricemz volis
castku a menu (treba 1.000 USD) s tim, jestli ta castka je tvoje
castka, kterou platis (poplatky se odectou od teto castky) a nebo to
je cilova castka (poplatky navic jeste priplatis). Jinak to nemusi byt
ta sama mena, kterou budes platit ty tady, tj. muzes zaplatit v CZK a
dorucit presnou castku v USD. Jako adresat je vzdy konkretni osoba,
tj. nedorucuje se to na zadny ucet, ale konkretni osobe cash. Muzes
zvolit dalsi poznavaci znameni, treba barvu oci apod. A je tam jeste
par dalsich ptakovin, jako ze tomu clovekovi to oznami atd.

3. Oni ti odeberou penize a zanesou platbu do pocitace. Cekas tam
nekolik minut, nez je platba uskutecnena, tj. zanesena kompletne do
systemu a zpracovana. To trva tak 5-15 minut, vic ne. Pote obdrzis
nekolikamistny ciselny kod - cislo transakce. To je tajny udaj a znas
ho prave ty jako odesilatel platby.

4. Prijemci platby sdelis tento kod, cislo transakce. Na zaklade
tohoto cisla on navstivi kteroukoliv pobocku Western Union, rekne jim
to cislo, oni prekontroluji totoznost a penize mu vyplati na ruku. No
nekde v nejakych blbych zemich davaji sek, ale to nemam overeno.
Proste spravne by meli navalit hotovost.

Tento system je velmi rychly, ty penize jsou k dispozici okamzite,
jakmile dostanes ten kod, uz si je druha strana muze vybrat. Hodi se
to treba pro pripad, kdy se ocitnes nekde ve svete bez prostredku, tak
ti pribuzni mohou okamzite poslat penize.

Poplatky nejsou zrovna male, ja ted presne nevim, kolik to dela, ale
tusim ze kdyz jsem tuhle platil asi 25-30 tisic, tak ten poplatek byl
asi 15 stovek, snad nejak kolem 5% se to pohybuje. No to oni ti
reknou, ja uz si to moc nepamatuju. Jo, koukni na web treba te
Reiffeisen, tam maji i cenik:

http://www.reiffeisen.cz/Document/Show.asp?CAI=2581&ARI=101677

Ptas se, co je nejvyhodnejsi, ale nepises, v jakem smyslu. Bankovni
prevod trva nekolik dni, Western Union je hned. Bankovni prevod je
(jak v jake bance) levnejsi nez Western Union.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz