PCB zajimavy link

Rt jr@siliconbrain.biz
Čtvrtek Duben 28 17:41:03 CEST 2005

Posledni poznatek - vyvojka je stejna pro ovrstvene desky z GM
electronic i pro Pozitiv 20:

900ml vody z kohoutku
10 g NaOH (louh sodny) = jedna plastova polevkova lzice
100 ml vodniho skla

Doba vyvolani ca 4 minuty (pozitiv jde trochu rychleji), zivotnost spoje
ve vyvojce > 20 minut bez zjevneho poskozeni.

Leptal jsem v roztoku peroxodisiranu sodneho, ohratem na ca 55 st.C.
Domnivam se ale, ze i ostatni leptaci lazne budou zcela vyhovujici.

Vyvojka pracuje tak jemne, ze kdyz jsem delal spoje z papirove predlohy
(mezery 10 mil, spoje 12 mil), na nekolika mistech zustaly temer
neviditelne vlasky medi, ktere byly zpusobeny stinem vlaken v
kancelarskem papiru. Pro odstraneni staci nechat o par minut dele v
leptaci lazni, jenze jsem spechal ...

Vyvojka zaroven zpevnuje neosviceny lak, protoze jsem ho vzdycky
sundaval osvicenim UV a naslednou koupeli v asi 3% louhu, ted na spoji i
po delsi koupeli jeste zustavaji nepatrne stiny neodstraneneho laku. Pro
funkci spoje to nijak nevadi, ani to neni videt, ale pri cinovani
vznikaji nevzhledne mapy. Bez problemu se zbytky odstranuji nitroredidlem.

Jeste jedna zajimavost - roztok na zpruhlednovani papiru Pausklar lze
snadno nahradit petrolejem. Jen je potreba prebytek petroleje (ostatne i
Pausklaru) z papiru odstranit sterkou. Vyzkousel jsem na Positivu i
deskach z GM - ani jedna vrstva nebyla petrolejem porusena ani po 10ti
hodinovem kontaktu.
--
Rt