Rozsireni slysitelneho spektra? za vzorkovaci kmitocet? [Re: Jiny pristup k adresovani u MCU/CPU]

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Čtvrtek Duben 21 09:24:45 CEST 2005

Dne středa, 20. dubna 2005 16:14 "Miroslav Soltisik" <soltisikm@eurotel.sk>
napsal(a):
> Trosku jste to pomichal (asi jste něčet celý thread), tady nešlo o pazvuky,
>
> ale o vysokofrekvenční součásti zvuku, které jsou jak na vstupu, tak i na
> výstupu - leč o oktávu níž.
>

> Ale prave o tom to je.
>
> "vysokofrekvenční součásti zvuku" ucho (presnejsie mozog) rozozna velmi
> dobre prave na zaklade
> rozneho fazoveho posunu "normalnych" frekvencii. Samozrejme vyssie
> frekvencie ako take nema sancu prijat (a cim sme starsi, tym je to
> horsie:))
>
> T.j. ucho vf nepocuje, ale je velmi citlive na fazove posuny roznych
> [...]

?? no ja teda nevim, asi to jsou nejake prilis nove poznatky, ja v tom uz 10
let "nejedu".

Pokud ale vim ze "stare skoly", tak pri jednom jedinem kanalu je jedno, jetsli
ucho slysi 1kHz+4kHz ve fazi, nebo vzajemne fazove posunute. Podobne by to
bylo 1kHz+ 30 kHz, az na to ze 30kHz ucho neuslysi NIKDY. Ultrazvuk clovek
neslysi, ale VNIMA (podobne jako infrazvuk) ruznymi castmi tela obzvlast,
ma-li dynamickou amplitudu (je bohaty na prechodove deje). Fouriera sem
nemotejte, ucho + mozek neni fourier. To co vam vyleze z fouriera neni
realita, jen takovy nevydareny pokus o znazorneni - ale bohuzel nic lepsiho
zatim neni tak se to pouziva. Clovek si hlavne musi byt vedom rozdilnosti
interpretaci psychoakustiky a fourierovy analyzy.

Ovsem situace je zcela jina u dvojusniho slyseni, kdy faze pokud je v kazdem
uchu jina, v urcite kmitoctove oblasti (a nikde jinde) prispiva k lokalizaci
zdroje zvuku.

Dokonce zmena faze (a ne ledasjaka, 0..180 st.) se pouziva v kvadrofonii (i
pseudokvadru=dolby surround) na zakodovani polohy virtualniho zvuku.
Vedlejsim projevem enkodovani je pomerne slusne pokroucena fazova
charakteristika, nakopnute je i skupinove zpozdeni.

> Inymi slovami, hovorime to iste, len pouzivame roznu terminologiu.
> Presnejsie, vy to nazyvate vf sucast zvuku (hovorite vo frekvencnej
> oblasti), ja pisem o skupinovom oneskoreni (hovorim v casovej oblasti).
> Vasa terminologia je nepresna, lebo pri cistom tone sa vami uvadzany jav
> nevyskytuje.

zakladni signal se superponovanym vyssim signalem, ma po nevhodnem filtru
kolisave casove zpozdeni, cimz vznikaji nezadouci "cvrlikajici" kmitocty.
Pioneer kdysi neco takoveho pro reprodukci delal jako LegatoLink, v podstate
pouzitim filtru sinc vyrabel takto ultrazvuk (bohuzel pouze castecne ve
vztahu ke slysitelnemu pasmu).

ciste tony jsou pro akustiku nejhorsi a je lepsi je nepouzivat - bohuzel se
stale pouzivaji k mereni (ano, 100x bohuzel). Clovek je velmi vnimavy na
prechodove deje, tedy "slysi" v nizkych hladinach (40dB, tedy pod prahem
"sinusove" slysitelnosti) i pomerne hluboke (30Hz) priton vsak ciste tony,
maji-li postrehnutelny prechodovy dej - mozek si jejich sustain domysli na
zaklade predchozich zkusenosti.

> Medzi nami je nutne vtlacit fouriera ako tlmocnika :)

Zasadni chyba fourierovskeho tlumocnika je ta, ze uvazuje, jako by prubeh
libovolne kratkeho prechodoveho deje existoval od pocatku vesmiru do konce
vesmiru, ba jeste dal. Proto take digitalni filtry maji preecho+postecho,
zatimco analogove maji zpozdeni a nektere navic postecho dane pouze tlumenym
dokmitavanim. Zatimco preecho ucho velmi dobre slysi, postecho muze byt
vetsinou schovano pod ATH prahem.

--

                        Jaroslav Lukesh