Riadenie svietivosti LED

Miroslav Soltisik soltisikm@eurotel.sk
Pátek Duben 1 11:05:57 CEST 2005

Miroslav Soltisik wrote:

> Citlivost oka na barvu se lisi i podle vlnove delky. Oko je nejmene
> citlive v oblasti modre, kde je nejcitlivejsi, to si ted nepamatuju...
>
> Ano, tento nezmysel sa vyucuje aj na skolach.
>
> BTW je to naopak, oko je najcitlivejsie na tmavomodru farbu.

Prosim Vas, to mate odkial???

> Aby to nebolo take jednoduche, pri vyssej intenzite je najcitlivejsie na
> zltu farbu.

Vobec nie.
Neviem, ake mate zdroje, ale ten "nezmysel, co sa uci na skole" sa dost
casto opakuje v roznych variantach v roznych zdrojoch, takze si myslim,
ze nieco na tom bude :-)

Asi 100 rokov sa opakovalo v roznych variaciach v roznych zdrojoch, ze
spenat obsahuje vela zeleza.
A ... neobsahuje..:-)

Spat k citlivosti oka.
Oko ma capiky (snimace farby) a tycinky ("snimace intenzity")

Pocas dna pracuju prevazne capiky.
1. svetla je dost
2. maximum vyzarovanej energie najblizsej hviezdy je na vlnovej dlzke
zelenozltej farby
3. pocas evolucie sa oko prisposobilo najblizsej hviezde, s velmi jemnym
posunom sposobenym oblohou (kyslik).

Podvecer (nie noc) je vsak svetla malo a tak sa "zapinaju" tycinky. Maju
niekolkonasobne vacsiu citlivost.
A musia byt prisposobene svetlu na ktore maju reagovat.
Podvecer nie je dostupne priame svetlo slnka ale len odraz od atmosfery
(oblakov,...).
Toto svetlo ma tmavomodru farbu, v mozgu vsak vznika len ciernobiely obraz.

T.j. vase odkazy su spravne pre denne osvetlenie, alebo pre "normalnu"
(vysoku) intenzitu svetla.
Tu vsak ide o citlivost oka vseobecne, nie len pocas dna.
T.j. pri nizkej intenzite svetla je nase oko citlive na tmavomodru omnoho
viac ako na zelenozltu pocas dna.

Po takejto diskusii zatial kazdy lekar uznal, ze toto vysvetlenie je ok a
ucebnice uvadzaju nie celkom korektny popis.