Re: .... because I use linux bolo: Re[2]: elmag vyzaøování a lidi

dejfson dejfson@solnet.ch
Sobota Září 25 15:43:18 CEST 2004

Vite, ja jsem v podstate do Vas nechtel stourat, ale spise jsem chtel
demonstrovat jak to normalne chodi a mel jsem na mysli komponenty k PC
jako videokarty/modemy/mysi apod (i kdyz ten programator
se jako komponenta k PC da priradit take). Vsechny ty produkty se chlubi
tim ze jsou PC compatible, ale ono to ve skutecnosti neni pravda,
protoze to PC compatible ma mit v zavorce 'jenom pokud pouzivate
windows'. A i kdyz je na krabici uvedeno, jaky OS musite mit, je
zavislost na OS windows temer diskriminujici, protoze vy si koupite
modem jako kus hardwaru a ocekavate, ze bude behat na jakemkoliv PC
vybavenem prislusnym
konektorem nezavisle na druhu OS ktery pouzivate (alespon by to tak melo
byt, dava to zakaznikovi kupujicimu HW jistou moznost volby OS  a navic
kus zeleza a pouzivany OS jsou dve veci na sobe naprosto nezavisle).
To ze si vsichni velci vyrobci hardware teprve ted zacinaji uvedomovat,
ze PC neni vybaveno jenom windows OS je dano  neustalym tlakem ze strany
uzivatelu jinych operacnich systemu, nicmene v minulosti tomu tak nebylo
(jestlize se tvrdi, ze uzivatelu unixu je malo a ze se nevyplati
portovat sw na unix, jak je mozne, ze vsechny velke 3rd party sw firmy
jiz nabizeji multiplatformni aplikace? namatkou: mathematica, maple,
matlab, eagle...). Uznavam ze programator je zarizeni svou povahou
vyjimecne (predpokladal jsem ze uvnitr je FPGA + MCU + pameti na
firmware), takze u nej dost dobre rozhranni zverejnit nelze, coz ovsem
neplati pro jine druhy
hardware pripojitelneho k PC. Je otazkou, jak je mozne, ze se vyrobci
hardware - narozdil od softwareovych firem - trendu multi-OS PC jeste
neprizpusobili? Prece kdyz se napise dobry software, muze byt multi-OS i
proprietarni (wxWindows, Qt). Z tohoto pohledu lze rici, ze vyrobci HW
bud a) nemaji zajem podporovat jine operacni systemy z duvodu
'preference' jednoho OS, b) nemaji dostatecne znalosti na implementaci
multiplatformniho software c) pouzivaji software, ktery byl vyvinut v
minulosti, kdy jeste nebyly k dispozici nastroje na multiplatformni
programovani.

Podivam-li se pozorne na vsechny tyto argumenty, musim konstatovat ze
ani jeden neni dostatecne silny na to, abych jej mohl seriozne
akceptovat jako zakaznik -> nekoupim. Nahradni reseni se da najit vzdy,
dokonce i v pripade vysoce univerzalniho programatoru (vetsina lidi
stejne pouziva jenom uzkou skupinu chipu) - napr. tim, ze si pro svuj
design zvolim jine chipy (pres JTAG, ISP, ... moznosti je spousta).
Doufam ze jsem trochu vice objasnil, co jsem mel na mysli tim 'vazit si
svych zakazniku'. Ale samozrejme by me v zivote nenapadlo obvinovat
vyrobce z toho, ze podporuje pouze svuj 'preferovany' OS.
d. belohrad